ms Dalerdyk (1930 – 1963)
De commissie Vloothistorie voert u maandelijks langs HAL-schepen uit heden of verleden. Deze maand het vracht- / passagiersschip ms Dalerdyk, een schip met een dubbel leven!
Gebouwd bij Wilton’s machinefabriek en scheepswerf onder bouwnummer 322, werd dit schip met drie dekken in augustus 1930 als ss Damsterdyk overgedragen aan de HAL. Het was ontworpen voor de dienst op de Amerikaanse westkust en Canada. Onder kapitein G.C. Kok, vertrok het schip op 13 september voor haar eerste reis naar Vancouver.
In mei 1940 lag de Damsterdyk aangemeerd in Rotterdam. Op 7 augustus in beslag genomen, werd zij zwart geverfd, kwam in dienst als de RO 12 en was aanvankelijk bestemd om deel te nemen aan Operatie Seelöwe. Toen de invasieplannen in 1941 werden afgeblazen zou het schip ondergebracht worden bij de HAPAG rederij als Műhlhausen, maar dit plan ging niet door en zij ging vanaf 9 juli dienst doen als doelschip voor de Duitse luchtmacht. In 1943 te Gdynia, werd zij doelschip in een konvooi voor onderzeebootoefeningen. De Damsterdyk werd zwaar beschadigd door luchtaanvallen.
In februari 1946, gesleept door de sleepboten Tyne en Amsterdam, arriveerde zij te Schiedam om te worden hersteld bij Wilton-Fijenoord. Het schip werd flink verbouwd en het interieur gerenoveerd. Uitgerust met dieselmotoren kwam zij weer in dienst bij de HAL als Dalerdyk en keerde terug op haar vooroorlogse route met een eerste vertrek uit Rotterdam op 28 januari.
In juli 1963 eindigde haar loopbaan bij de HAL toen zij werd verkocht aan Belvientos Cia. Naviera SA uit Panama en omgedoopt in Presvia. In augustus werd ze voor schroot doorverkocht naar Japan.
Voor de levensloop en gegevens van het ss Damsterdyk / ms Dalerdyk. KLIK HIER
Voor foto’s van het ss Damsterdyk / ms Dalerdyk KLIK HIER