De commissie Vloothistorie voert u maandelijks langs HAL-schepen uit heden of verleden.
De Maasdam (15.015 brt), vierde schip van die naam en zusterschip van de Ryndam (2) uit 1951, werd gebouwd op de werf van Wilton-Fijenoord NV en op 5 april 1952 tewatergelaten. Dit passagiersschip had accommodatie voor 39 passagiers in de 1e klasse en 842 passagiers in de toeristenklasse. Zij had een bemanning van 304 koppen en haar 2 General Electric stoomturbines (8500 apk) gaven het schip een kruissnelheid van 16,5 knopen.
In 1963, op 15 februari, liep de Maasdam in de monding van de Elbe op de wrakken van 2 schepen, waaronder het Russische schip Kholmgory. Op deze reis waren er veel journalisten en muzikanten van de Marinierskapel aan boord in verband met de introductie van de nieuwe dienst Bremen-New York. De Maasdam maakte slagzij en alle passagiers en muzikanten werden van boord gehaald. Uiteindelijk voer het schip toch op eigen kracht Bremerhaven binnen. Daar werd de schade hersteld.
Na 16 jaar trouwe dienst werd de Maasdam in 1968 verkocht aan de Polish Ocean Lines en kwam als Stefan Batory in de vaart. Uiteindelijk, na vele functies en omzwervingen, ging het schip in 2000 naar de sloop in Turkije.
Ga HIER naar de fotocollectie van de Maasdam (4)
Voor de levensloop van de Maasdam (4) KLIK HIER
Let op: Bij het lezen van haar levensloop in de beeldbank keert u, na het bezoeken van andere websites met nadere informatie via een hyperlink, uitsluitend terug in de beeldbankpagina door middel van de PIJLTJE-TERUG-toets in de browser !!