Afdrukken
Hits: 4587

Katsedyk









Bouwwerf:              Gusto, Schiedam (210)

Tonnage:                5376 brt

L x B x H:               141,35 x 18,82 x 11,28 m

Voortstuwing:         Stork dieselmotor 7800 rpk

Snelheid:                16 knopen

bemanning:             55 

De "Katsedyk" is het laatste schip uit de K-serie die 6 schepen telde.

Als enige schip uit de serie werd de Katsedyk niet uitgerust met een motor van Werkspoor maar met een 6 cil. dieselmotor van Stork. 

De K-schepen zonder passagiersaccommodatie hadden wel een eigenaarshut, gelegen op het dek onder de brug tussen de hut van de kapitein en de eerste stuurman. De eigenaarshut werd wel eens gebruikt om 1 of 2 passagiers te vervoeren, soms de loods (afhankelijk van de kapitein), maar stond meestal leeg.

De kiellegging vond plaats op 9 november 1960, de tewaterlating volgde op 10 juli 1961 om uiteindelijk op 7 december 1961 overgedragen te worden aan de HAL. Een week later, op 15 december vertrok de Katsedyk voor haar eerste reis naar New York.

1964 "Katsedyk" vervoert reactor" Het Vrije Volk 16-11

1967 "Katsedyk" vaart in charter voor de VNS in de Holland West-Afrika Lijn. Het Vrije Volk 13-10

!973 In maart werd het schip ondergebracht bij Scheepvaart Maatschappij Trans-Oceaan en later verkocht naar de Antillen, terwijl zij tot 1979 voor verschillende eigenaren voer als "Tjonger".

1978 "Tjonger"aan de ketting"     Het Vrije Volk 28-07

1979 Verkocht aan Marika J. Lemos te Piraeus en herdoopt in "Marika J. Lemos"

1981 Ze werd verkocht aan Mind Shipping Corporation, Piraeus, en kreeg de naam "Alexanders Mind". Op het punt van vertrek uit Drapetzona op haar eerste reis voor de nieuwe eigenaren brak op 25 november brand uit. Het schip werd zwaar beschadigd, maakte slagzij en werd bij Ambelaki aan de grond gezet. Later vlot gebracht en naar Piræus gesleept.

1982 Zij was het herstel niet meer waard en werd op 2 juni voor sloop verkocht aan Theodore M. Bacopoulos te Piræus en aldaar gesloopt. Het is mogelijk, dat zij ter plaatse (Ambelaki–regio) is gesloopt.


Zusterschepen: "Kinderdyk", "Kamperdyk", Kloosterdyk", "Korendyk", "Kerkedyk"

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

K-serie schepen van de HAL