Eemdijk 2










Bouwwerf:              Bremer Vulcan Schifbau  (575)

Tonnage:                7655 brt

L x B x H:                148,44 x 17,68 x 10,67 m

Voortstuwing:          Enkelschroef; 3 cil. triple expansiemachine; 3700 ipk

Snelheid:                12 knopen

Bemanning:            63

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten op 15 oktober 1914 en overgedragen op 2 maart 1915 als de "Braunschweig" aan de Duitse Hamburg Amerika Linie (Hapag). Opgelegd voor de duur van de oorlog in Vegesack, nabij de werf die tevens het onderhoud deed.

1915 Op 29 juli overgedragen aan de HAL door de Duitse regering als compensatie voor verloren gegaan tonnage. Het schip bleef opgelegd. Op 22 juli 1916 geregistreerd onder Nederlandse vlag terwijl ze nog opgelegd was.

1918 In november verlangden de Geallieerden na het beëindigen van de vijandigheden dat het schip aan hen werd overhandigd, omdat zij de rechtsgeldigheid van de overeenkomst uit 1915 betwistten. Het schip werd overgedragen aan de British Shipping Controller en bleef opgelegd tot het meningsverschil was opgelost. De genomen beslissing viel uit in het voordeel van de HAL en het schip werd gereed gemaakt voor de commerciële vaart bij Bremer Vulkan.

1920 Het schip werd op 1 juni naar Nederland gebracht en omgedoopt in "Eemdyk".

1920 Ze begon haar eerste reis op 7 juli, van Rotterdam naar NewYork, en was daarna het eerste schip op de door de HAL nieuw geopende dienst naar havens aan de Amerikaanse westkust. De "Eemdyk" (2) (kapitein G.J. Barendse) was het eerste HAL-schip dat op 29 september Vancouver aandeed en 5000 kratten met vers ingeblikte zalm aan boord nam. In Seattle kwamen daar nog eens 37.250 kisten met Washington appels bij. Dit was voor de HAL de eerste gekoelde verscheping vanaf de Amerikaanse westkust.

1921 De vrachtcapaciteit werd vergroot door voorzieningen om gekoelde producten te vervoeren.

1925 Op één van haar reizen naar de westkust, op 14 oktober te middernacht liep het schip (kapitein L. Rijnink) tijdens dichte mist op een rotsbodem 10 mijl ten ZW van Victoria op Bentinck Island. Niemand raakte gewond, maar tijdens een bergingspoging zonk de uit Victoria afkomstige sleepboot "Hope" toen deze in aanvaring kwam met een lichter die langszij lag. Hierbij kwam haar bemanning van 7 koppen om het leven. Zes weken later, na reparatie bij de Burrard Drydock Company, kon de "Eemdyk"weer naar zee.     
 De Zuid-Willemsvaart 20-10

1930 Omgebouwd tot olie gestookt schip.

1933 Verkocht voor oud ijzer in juli aan P.W. MacLellan Limited uit Glasgow, Schotland.

Zusterschip: "Nassau" ("Kinderdyk")

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla