Didam








Bouwwerf:           Nederlandse Stoomboot Maatschappij, Rotterdam (156)

Tonnage:             2.751 brt

L x B x H:            104,54 x 12,29 x 6,71 m

Voortstuwing:      Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf; 2100 ipk

Snelheid:            12 knopen

Passagiers:         1e klasse: 44,    3e klasse: 464

Bemanning:       56

Gedwongen door de slechte resultaten op de vaarroute naar Noord-Amerika besloot de directie van de NASM een lijndienst naar Zuid-Amerika op te zetten. In 1881 werd deze zogenaamde La Plata dienst geopend. "Er konden aanvankelijk goede resultaten geboekt worden, mede omdat de maatschappij een opdracht had verworven van de Argentijnse regering om 10.000 Noord-Europese emigranten te vervoeren. Men liet twee schepen bouwen voor deze dienst, de "Didam" en het zusterschip "Dubbeldam".

Voor de voortstuwing van de schepen zorgde een 3 cilinder triple expansie stoommachine met een vermogen van 2100 ipk. In het ketelruim stonden 2 dubbele cilindrische ketels met elk 6 vuren.

De doop en tewaterlating van de Didam vond plaats op 9 februari 1891. Op 14 mei werd het schip overgedragen aan de NASM en enkele dagen later, op 20 mei, vertrok de Didam voor haar eerste reis naar Zuid-Amerika.

1892 Bijna anderhalf jaar later, in oktober, werd de dienst weer gestaakt. De veranderde politieke situatie in Argentinië had een desastreuze invloed op de economie en scheepvaart. De Didam werd samen met andere HAL-schepen naar Baltimore gestuurd om dienst te gaan doen op de Noordlijn.

1893 De Didam en de Dubbeldam werden overgeheveld naar de dienst op New York

1894 Vanaf 19 juni was de Didam opgelegd.

1895 De Didam en Dubbeldam werden ver onder de boekwaarde voor 58.000 Engelse ponden verkocht aan R. Singlehurst en Co. te Liverpool. Met de opbrengst kon een gedeelte van een nieuw besteld passagiersschip worden gefinancierd, de Rotterdam (3). De nieuwe eigenaar herdoopte de Didam in Santarense. 

1896 Onderweg met stukgoederen van Liverpool naar Para (Noord-Brazilië) had de Santarense op 17 juni op de Atlantische Oceaan een aanvaring met de Britse viermastbark Dundonald in positie 15°NB. en 33°WL. De Santarense zonk op 18 juni om 13.00 uur. Alle opvarenden werden gered.

Zusterschip: Dubbeldam

 
Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (Hallo 1 2000)

Joomla templates by a4joomla