Blijdendijk 1










Bouwwerf:              C. v.d. Giessen & Zonen Scheepswerven N.V.    (484)
                              v/h Scheepswerf "De Nijverheid".

Tonnage:               6854 brt

L x B x H:              126,93 x 16,46 x 11 89 m

Snelheid:               12 knopen

Passagiers:            3

Bemanning:           51 

Gebouwd als stalen vrachtschip met drie dekken. De kiel werd gelegd op 16 augustus 1920 en de romp te water gelaten op 14 mei 1921.

1921 Ze arriveerde op 23 juli in Belfast voor de installatie van de motoren die deel uitmaakten van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de "Justicia". De installatie werd voltooid op 16 oktober en het schip werd kort daarna overgedragen aan de HAL. Op 15 november begon ze aan haar eerste reis van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans. Ze voer in geregelde dienst op deze route en werd af en toe ingezet op havens aan de Amerikaanse oostkust en op de route naar Brits India.

1930 16 maart e.v.   Brand aan boord;  ss Blijdendyk brandt volledig uit.
Op reis van Trandjong Priok naar Boston en New York met een lading rubber, sisal, palmolie en stukgoederen brak op 16 maart 1930 des middags omstreeks 17.30 uur in de Rode Zee (Golf van Suez), kort na het passeren van Ras Abu Deran, brand uit en bemerkte men brand in de ruimen of in de tussendekken V en VI. De brand breidde zich zeer snel uit. Alle mogelijke maatregelen ter bestrijding van de brand werden genomen, doch tevergeefs, zodat om 22.10 uur die dag besloten werd het schip te verlaten en over te gaan op een uit Suez te hulp gesnelde bergingssleepboot, en om 22.40 uur van 16 maart 1930 was de "Blijdendyk", waarvan het gehele achterschip brandde, geheel verlaten.
Op 17 maart werd het brandende wrak door een bergingsschip op sleeptouw genomen en om 09.30 uur die morgen aan de grond gezet in positie 29°48’NB. en 32°28’OL. Ook de machinekamer, stookplaats en ruim III stonden toen in brand. Tot 21 maart stond de "Blijdendyk" in brand, brandde geheel uit en werd ‘Constructive Total Loss’ verklaard, toen het na vlotgebracht te zijn, naar Suez was gesleept. Het wrak werd voor sloop naar Italië verkocht in october en arriveerde op 21 december aan de sloperswerf te Savona.

Zusterschepen: Binnendijk, Breedijk, Burgerdijk, Bilderdijk, Beemsterdijk, Boschdijk, Blommersdijk



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

 


Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

 

 














Joomla templates by a4joomla