Bilderdyk 2











Bouwwerf:           Cockerill , Hoboken; België  (859)

Tyoe:                   LASH (= Lighter aboard Ship) 

Tonnage:             36.974 brt

L x B x H:            261,40 x 32,20 x 18,29 m

Voortstuwing:      Enkelschroef; Sulzer 9 cil. tweetaktdieselmotor 26.100 apk

snelheid:             18 knopen

bemanning:         31 

 

Na een uitgebreide studie van de mogelijkheid om op de Gulf- en South Atlantic dienst lichterschepen in te zetten werd besloten tot de bestelling van twee van deze schepen.

De beide LASH-schepen (Lighter Aboard SHips) werden door de Antwerpse werf Cockerell gebouwd. Per schip konden 83 lichters van elk 370 ton worden vervoerd. Met behulp van de verrijdbare portaalkraan (436 ton) konden de lichters worden geladen en gelost. Door duwboten werden de lichters vervolgens via de rivieren verder landinwaarts vervoerd.

De schepen werden uitgevoerd met een 2 tact enkelwerkend 9 cilinder dieselmotor van De Schelde - Sulzer die een vermogen van 26.100 pk leverden.
De HAL werkte bij dit project nauw samenwerken met de Duitse rederij Hapag-Lloyd onder de naam Combi Line. Als gevolg daarvan nam de Hapag Lloyd het bouwcontract van het tweede LASH-schip over. Dit schip werd later als München in de vaart gebracht..

1971 Kiellegging van de Bilderdyk werd op 7 juni, de tewaterlating volgde op 1 december.

1972 Na de oplevering op 7 maart werd de Bilderdyk ingezet in de Combi Line, die samen met de HAPAG-Lloyd werd uitgevoerd. Het management van deze lijn lag bij de HAL. Op 22 maart ving haar eerste reis naar New Orleans aan.

1973 Op 15 januari werd de gehele vrachtvloot van de HAL ondergebracht in de Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' BV.

1975 Op 1 januari werd de afgeslankte vrachtdivisie verkocht aan het Zweedse Broström concern en ongewijzigd voortgezet als Intercontinental Transport (Incotrans). De Bilderdyk bleef varen onder haar eigen naam.

1986 Het schip werd verkocht aan Central Gulf Lines Inc. die het schip herdoopte in Rhine Forest.

2007 De voormalige Bilderdyk vertrok op 18 december vanuit Rotterdam naar Chittagong in Bangladesh waar het schip in 2008, na 35 jaar trouwe dienst, werd gesloopt


Zusterschip: "München"

Meer over de zoekactie naar de München


Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla