D1.s.seas.fo.80 kopie



Bouwwerf:                     Sun Shipbuilding & Drydock Corp. , Chester, P USA Pennsylvania

Tonnage:                       11.086 brt

L x B x H:                      149,96 x 21,18 x 12,95 m

Voortstuwing:                Enkelschroef; 4 Busch-Sulzer dieselmotoren; 9000 rpk

Snelheid:                       17  knopen

Passagiers:                    1300

Bemanning:                   192



De "Seven Seas" was van oorsprong een Amerikaans vrachtschip van het type C3. Het zou in 1941 opgeleverd worden als "Mormacmail" aan de Moore McCormack Lines (New York).
Het schip werd echter in plaats daarvan overgenomen door de U.S. Navy en in Newport News afgebouwd als hulpvliegkampschip "USS Long Island", CVE 1.

1946 Het schip werd uit dienst gesteld en opgelegd.

1948 In maart op een veiling verkocht aan  de Zwitserse firma Caribbean Land & Shipping Company.

1949 Als "Nelly" maakte het schip onder Panamese vlag in februari de oversteek van de US naar La Spezia in Italië voor een grote verbouwing tot emigrantenschip voor de vaart op Australië. Daarna ging haar eerste reis in juni van Napels via Suez en Fremantle naar Melbourne, waar zij op 17 juli aankwam. (Bron: https://ssmaritime.com/sevenseas.htm)

1950 Op de derde reis arriveerde zij op 15 januari in Sydney, waarna het schip in april, juli, oktober en februari '51 als troepentransportschip 4 reizen met Nederlandse militairen maakte van Nederlands Indië naar Nederland (Bron: http://troepentransportschip.nl/)
 
1953 Wederom verbouwd en herdoopt in "Seven Seas". Accommodatie voor 20 passagiers 1e klasse en 987 toeristenklasse.

1955 
Het schip voer sinds begin jaren ’50 vanuit Bremen voor de Europa Canada Linie (GmbH), onder management van de Holland Amerika Lijn en de Rotterdamse Lloyd. De Europa Canada Linie wilde de dienst opheffen, waarop het schip, dat onder Panamese vlag voer, werd overgenomen. Zodoende kon men niet alleen in het Duitse vaargebied werkzaam zijn, maar ook in de Canadese wateren.

1962 Opgelegd in Bremerhaven, maar kwam in 1963 weer in de vaart en begon als drijvende universiteit met het maken van maandenlange studentenreizen. Provinciale Zeeuwse Courant 19-06 (Krantenbank Zeeland)

1963 De Rotterdamse Lloyd doet haar aandelen in De Europa Canada Linie over aan de HAL.

1965 De "Seven Seas" raakt op 18 juli stuurloos door brand in de machinekamer op 48.33 NB en 39.15 WL en wordt twee dagen later op sleep genomen door de "Ierse Zee" van L. Smit & Co en door de "Absecon" van de US Coastguard. Op 23 juli arriveert de sleep in St John's, New Foundland. Het schip wordt in Halifax gerepareerd.       Provinciale Zeeuwse Courant 19-07 (Krantenbank Zeeland)

1966 Het schip wordt op 24 september afgemeerd in de Parkhaven te Rotterdam om dienst te doen als hotelschip voor de Stichting Studentenhuisvesting Rotterdam. De “Seven Seas”, nu ondergebracht bij dochtermaatschappij Trans Oceaan, komt weer onder Nederlandse vlag. Haar taak in de Europa Canada Linie werd tot september 1967 overgenomen door de “Ryndam” (2)Het Vrije Volk 13-07

1970 Op 4 december in gebruik genomen als logementschip bij Verolme Dok- en Scheepsbouw Mij.

1977 Weggesleept op 4 mei door de sleepboot "Jerome Letzer" naar Van Heygen' scheepssloperij in Gent.


 

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2


Websites
Maritiem Historische Databank (geen vermelding)


Maritiem Digitaal
Joomla templates by a4joomla