Beukelsdijk













Bouwwerf:                     Wm.Doxford & Sons Ltd. (305)

Tonnage:                       6801 brt

L x B x H:                      138,83 x 18,87 x 10,74 m

Voortstuwing:                Triple expansie stoommachine; 2300 ipk

Snelheid:                       10 knopen

Bemanning:                   49


Als Turret Class vrachtschip gebouwd uit staal, met één dek. Op 14 maart 1903 te water gelaten als de "Grängesberg" en op 25 april van dat jaar overgedragen. Eigenaar was de Algemeene Scheepvaart Maatschappij (W.M. Müller & Co.) uit Rotterdam die haar gebruikte voor transporten vanuit de eigen mijnen van het bedrijf in Zuid-Amerika.


1912 Het turretdeck-schip "GRÄNGESBERG" had tijdens mist op 7 februari in de Noordzee een aanvaring met de trawler BARENDSZ (IJM - 4).

1916 Vanwege de groeiende behoefte aan capaciteit voor graantransporten werd het schip op 27 januari door de HAL gekocht en omgedoopt in "Beukelsdijk". Ze werd gebruikt voor graantransporten en incidenteel erts vanuit Noord-Amerikaanse havens.

1917 Het schip was in de baai van Halifax tijdens zware storm van haar ankers geslagen en gestrand, later weer vlot gebracht. 

1918 Terwijl het schip op 16 maart in Puerto Rico lag, legde de Amerikaanse regering er beslag op. Ze werd grijs geverfd en ingezet bij de Emergency Maritime Corporation.

1918 Ingedeeld bij de Naval Overseas Transportation Service (NOTS), vervoerde de "Beukelsdyk" kolen naar Zuid-Amerika, naar havens zoals: Bahia, Santos en Rio de Janeiro. Op 4 juni vertrokken uit Rio, arriveerde zij op 6 juli in New York met een lading koffie en ging in reparatie. Met 818 ton general cargo, 1680 ton bulk-olie en vliegtuigonderdelen voegde het schip zich bij een konvooi naar Frankrijk. Ofschoon zij onderweg viermaal moest stoppen vanwege motorstoringen, kwam zij uiteindelijk op 26 juli aan te Brest. Na reparaties aan de ketels en de motoren ging het verder naar St. Nazaire, waar de lading werd gelost en ballast werd ingenomen voor de terugreis. Door de uitbraak van de Spaanse griep bleef het schip daar echter gedwongen liggen tot 13 oktober. Daarna vertrok het schip naar Quiberon Bay, waar de zieke bemanningsleden werden opgenomen in het marine-hospitaal. Nog meer pech ontstond door een brand in de kolenbunkers, die op 16 oktober werd ontdekt. Een aanzienlijk deel van de kolenvoorraad ging overboord om bij het vuur te komen. Pas op 18 oktober was het vuur geblust. Daarna volgde de terugreis naar New York met een oponthoud op de Azoren van 2 tot 9 november.. Hierna volgde een langereparatieperiode, waarna het schip op 5 januari vertrok naar de Golf van Mexico. Vandaar ging het naar Le Havre, waar op 28 januari 2 bemanningsleden omkwamen vanwege een ketelexplosie.

1919 Op 19 mei werd het schip weer overgedragen aan de Holland Amerika Lijn.

1923 Het schip was in ballast onderweg van Rotterdam naar Narvik, door de fjorden langs de Noorse kust. Af en toe waren er sneeuwbuien en slecht zicht. Om 03.18 uur in de ochtend van 29 januari passeerde men Støtt en 10 minuten later de noordwestpunt van Kuna. Men voer volle kracht, 10 mijl/u. Om 03.35 uur werd het zicht zeer slecht en de loods durfde niet goed verder te varen. Kort daarna stootte het schip hevig aan stuurboord op de klippen. Een ongeval in de machinekamer maakte het schip, dat om 04.15 vlot kwam, onmaneuvreerbaar. In de ruimen 2,4, 5 en 6 werd snel watergemaakt en de stookplaats stond onder water, tevens viel er niet te ankeren. Ze dreef op en over de rotsen en zat ten slotte vol water en kreeg om 06.00 uur slagzij over bakboord. Alle opvarenden verlieten het schip en kwamen veilig aan land. Het schip was niet meer te bergen en is na enige maanden ter plaatse geheel wrak geslagen. (Relaas van 3e stuurman J.J. den Outer: Samenspel 1973  nr. 3 p. 20-21)

Zusterschip: "Blommersdyk" (1) (ex- "Blötberg")

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wrecksite.eu


Joomla templates by a4joomla