Atlantic Star













Bouwwerf:              Ateliers & Chantiers de Dunkerque et Bordeaux (255)

Tonnage:                11.839 brt

L x B x H:               197,05 x 26,20 x 19,00 m

Voortstuwing:          Enkelschroef; MAN 9 cil. tweetaktdieselmotor 20.700 apk

Snelheid:                 19,5 knopen

Bemanning:             48 


Gebouwd uit staal met twee dekken, deels als containerschip (565 TEU, waarvan 246 aan dek) en deels als Ro-Ro schip (met capaciteit voor 1090 auto’s en 74 vrachtauto’s, in verschillende opstellingen).

1967 De kiel werd gelegd op 31 januari en de romp werd op 24 maart te water gelaten. Door de werf op 15 november overgedragen. Haar eerste reis, in charter voor de ACL op de dienst Gotenborg – Bremerhaven – Rotterdam – Antwerpen – New York (Port Elisabeth) – Baltimore – Portsmouth (USA), begon op 17 november 1967. Deze dienst werd later nog uitgebreid tot Halifax, Canada.

1968 Een 7-bladige schroef werd geïnstalleerd in een poging het hevige trillen te verminderen, maar dit werkte slechts deels.

1971 In oktober werd de containerruimte aan dek voor 20 voet containers vergroot door de ventilatiebehuizing aan weerszijde van de vrachtruimen op het bovenste dek aan te passen.

1973 Vanwege de reorganisatie van het bedrijf werd het schip op 15 januari overgebracht naar de Scheepvaart Maatschappij Trans Oceaan.

1975 Op 1 januari werd de hele vrachtdivisie van de Holland America Line overgenomen door de Zweedse Broström groep en kwam onder het management van Incotrans B.V. uit Rotterdam.

1976 Het schip ging naar de Hitachi Zosen Innoshima scheepswerf in Japan om met 25,8 meter te worden verlengd door het toevoegen van een dubbel containerruim (totale lengte nu 233,03 meter, 15.059 Brt., 7.623,89 Nrt., 20.346 Dwt). De totale containercapaciteit nam toe met 400 TEU. Ter verhoging van de stabiliteit werden zogenaamde ‘sponsons’ (stabilisatiestompen) aangebracht.

1979 Ze werd geregistreerd voor Intercontinental Transport (ICT) B.V. uit Rotterdam.

1983 Het schip bleef in ACL charter varen en werd op 3 maart verkocht aan de Cunard Steamship Co. om de "Atlantic Conveyor" te vervangen, die tijdens het Falkland conflict tot zinken was gebracht. Het schip kwam onder het management van Cunard Brocklebank en behield haar naam.

1987 Ze werd als schroot verkocht en arriveerde in Kaohsiung op 14 december.

Zusterschepen: Atlantic Saga, Atlantic Span, Atlantic Song

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal




Joomla templates by a4joomla