Atlantic Crown











Bouwwerf:           Ateliers & Chantiers de Dunkerque et Bordeaux (269)

Tonnage:            15.469 brt

L x B x H:            212,17 x 28 x 19,37 m

Voortstuwing:      Dubbelschroef; 2 enkelhuis turbines 35.000 apk

Snelheid:             24 knopen

Bemanning:         41 

Gebouwd uit staal met drie dekken, deels als containerschip, deels als Ro-Ro schip. Capaciteit 850 TEU en 834 middelgrote auto’s; verschillende combinaties mogelijk van auto’s, vrachtauto’s en lorries.

Deze serie schepen was gebouwd als een serie van de tweede generatie na de uitbreiding van ACL door de toevoeging van Cunard en de French Line. De kiel werd gelegd op 14 oktober 1968 en de romp werd te water gelaten op 8 maart 1969. Op 25 september, drie dagen voor de geplande overdracht en terwijl het schip nog op de werf lag, explodeerde één van de ketels met als gevolg flinke schade aan de machinekamer. Dit vertraagde de overdracht van het schip tot 12 december 1969.

Haar eerste reis, van Southampton naar New York (Port Elisabeth) in charter voor de Atlantic Container Line, begon op 18 december 1969. Deze dienst vanuit Rotterdam werd later uitgebreid met Halifax, Canada.

1973 Vanwege de reorganisatie van het bedrijf werd het schip op 15 januari overgebracht naar de Scheepvaart Maatschappij Trans Oceaan.

1975 Op 1 januari werd de hele vrachtdivisie van de Holland America Line overgenomen door de Zweedse Broström groep en kwam onder het management van Incotrans B.V. uit Rotterdam. Het schip bleef in charter voor ACL varen.

1982 Op 8 april werd het schip opgelegd in de IJsselhaven in Rotterdam als gevolg van de, in vergelijking met andere schepen, hoge brandstofkosten. Op 6 mei keerde ze terug in dienst omdat de "Atlantic Causeway" en de "Atlantic Conveyor" als gevolg van het Falkland conflict in charter voeren voor de Britse regering.

1982 De Atlantic Crown werd opnieuw opgelegd op 6 november, dit keer aan de Wilhelminakade.

1983 Ze kwam weer in dienst in maart toen de "Atlantic Star" aan Cunard werd verkocht. In afwachting van haar eigen verkoop werd ze opnieuw opgelegd in Liverpool op 21 september 1984.

1985 In februari werd ze als schroot verkocht aan Spanje en verliet Liverpool op 9 april achter de sleepboot "Hollygrath" die het schip op 20 april in Aviles in Noord-Spanje afleverde.

Zusterschepen: Atlantic Causeway, Atlantic Champagne, Atlantic Cognac, Atlantic Cinderella



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla