Arkeldyk










Bouwwerf:              Oregon shipbuilding corp. Portland, USA (1241)

Tonnage:                7648 brt

L x B x H:                138,76 x 18,90 x 11,58.m

Type:                       Victory  AP3


Voortstuwing:          Enkelschroef; 2 General Electric cross-compound turbines; 8500 apk

Snelheid:                 17 knopen

Bemanning:             49 

Stalen vrachtschip met twee dekken, te water gelaten in het voorjaar van 1945 en in mei van dat jaar overgedragen aan de United States Maritime Commission als de "Whitman Victory".
In dienst van de US War Shipping Administration. Opgelegd aan het eind van de oorlog

1946 Gekocht door de Nederlands regering en toegewezen aan de HAL. Omgedoopt in "Arkeldyk". Ze begon haar eerste reis, van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans, op 23 november en werd ook ingezet voor de dienst op havens aan de Amerikaanse noordoostkust.

1963 Voer tussen juni 1963 en maart 1965 in charter voor de VNS. Keerde daarna terug in HAL dienst.

1966 Op 27 januari aan de Athlitis Company Naviera SA uit Panama. Omgedoopt in "Athlitis" voer ze daarna wereldwijd.

1969 Arriveerde op 21 augustus in Kaohsiung om gesloopt te worden.


Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3:
Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Amsteldyk, Averdyk, Arnedyk, Aardyk, Axeldyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arendsdyk



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. “De Victory-schepen”; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194092 0














Joomla templates by a4joomla