Arendsdyk











Bouwwerf:             Bethelem Fairfirld Shipyard Inc. Baltimore, USA (2488)

Tonnage:               8292 brt

L x B x H:              138,76 x 18,90 x 11,58 m

Voortstuwing:        Enkelschroef; 2 Westinghouse Electric cross-compound turbines; 6000 apk

Snelheid:               15,6 knopen

Bemanning:           49 

Stalen vrachtschip met twee dekken(type VC2-S-AP2). Te water gelaten in het voorjaar van 1945 en in juli van dat jaar overgedragen aan de United States Maritime Commission als "Rollins Victory" en gebruikt als troepentransportschip. Na de oorlog opgelegd.

1947 Verkocht aan de Compania Argentina de Nav. Ultramar SA uit Buenos Aires, Argentinië. Omgedoopt in "Patagonia Victory" en varend onder Panamese vlag.

1948 Op 17 juli gekocht door de HAL en omgedoopt in "Arendsdyk". Haar eerste reis, van Rotterdam naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust begon op 6 oktober.

1949 Ging over naar de Holland Inter-America Line. Werd in 1958 en 1959 gebruikt op de dienst tussen Rotterdam – Cuba – Mexico – New Orleans.

1952 "Aanvaringen in Waterweg door mist" De Nieuwsgier 09-12

1955 "Arendsdyk" uitgevaren" De Waarheid 04-04

1958 "Kerkedyk" brengt "Arendsdyk" New York binnen" Het Vrije Volk 09-05
         De "Arendsdyk", kapitein B.M. Maazen, had onderweg van Rotterdam naar New Orleans op 26 april te kampen met turbineschade, die niet door de bemanning kon worden hersteld.
         De "Kerkedyk", kapitein E.G.A. Heymans, was in de buurt en sleepte het schip 1300 mijl naar New York. Daar arriveerde de sleep op 5 mei.

1961 Het schip werd in februari verkocht aan de International Export Lines, Nassau, Bahamas en omgedoopt in "Hongkong Exporter". Ze werd ingezet op de wereldwijde handel en voer voor de Atlantic Far East Lines.

1970 Op 6 december, terwijl ze door het Panamakanaal voer, passeerde ze de "Siam Lung" (ex "Aardyk") die de kant raakte en zonk.

1972 Het schip verliet Inchon op 7 april voor haar laatste reis en zette koers naar Kaohsiung, Taiwan. Ze was verkocht aan de Nan Feng Steel Enterprise Company. De sloop begon op 15 juli.

Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3:
Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arnedyk

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. “De Victory-schepen”; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194092 0

Joomla templates by a4joomla