Afdrukken
Hits: 5531

Warszawa










Bouwwerf:              Newport Shipbuilding & Drydock Co.   (136)

Tonnage:               4321 brt

L x B x H:              113,69 x 12,80 x 10,32 m

Voortstuwing:         Enkelschroef; Triple expansie 3 cil. stoommachine; 3200 ipk

Snelheid:               15 knopen

Passagiers:            1e klasse: 256,      2e klasse: 12,     tussendek: 243

Bemanning:           79 

Gebouwd uit staal met twee dekken en één laadruim. Te water gelaten op 8 oktober 1910 en overgedragen op 31 januari 1911 als de "Madison" aan de Old Dominion Steamship Company uit New York.  Ingezet op een kustdienst tussen havens aan de Amerikaanse oostkust.

1920 Gekocht door de HAL voor de toevoer van emigranten vanuit Oost-Europese havens naar Rotterdam en overgenomen op 16 juni. Omgedoopt in "Warszawa" omdat die naam makkelijker uit te spreken was voor emigranten dan de reguliere namen van de HAL schepen. Het schip was het eerste in Amerika gebouwde stoomschip onder Nederlandse vlag en verliet New York voor de reis naar Rotterdam op 22 juni om een verbouwing te ondergaan waarbij het hoofddek geschikt werd gemaakt voor emigranten en de tweede mast verder naar achteren werd verplaatst.

Het schip onderhield een dienst tussen Rotterdam, Danzig, Libau en Amsterdam. Het eerste jaar was erg succesvol, maar toen nam het aantal te vervoeren emigranten af door restricties voor immigranten bij het binnenkomen van de Verenigde Staten. Toen het emigranten-quotum vanuit Oost-Europese landen vol was, werd het schip voor de rest van het jaar opgelegd in de Maashaven te Rotterdam.

1926 Toen duidelijk werd dat het emigrantenvervoer van weleer voorgoed voorbij was, werd het schip in maart terugverkocht aan de oude eigenaar en weer omgedoopt in "Madison". Het verliet Rotterdam voor de reis naar New York om op 24 april overgedragen te worden. Tegen het eind van het jaar werd het schip overgedragen aan de Gulf & Southern Steamship Company Inc. uit Jacksonville, USA, maar behield haar naam.

1928 Dit bedrijf, de Gulf & Southern Steamship Company Inc, werd geliquideerd en het schip werd overgenomen door de Eastern Steamship lines Inc. in Boston. Het voer in een dienst op de oostkust van Amerika en Canada.

1942 Verbouwd tot troepentransportschip, voer het schip tussen de eilanden in de Stille Oceaan en later in het Caribische gebied.

1947 In juli als oud ijzer verkocht aan de Boston Scrap & Iron Company.



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

 
Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Captain Albert's Blog (eng)