Artikelindex

Volendam 1









Bouwwerf:      Harland & Wolff Ltd  Belfast (649) 

tonnage:         15.434 brt

L x B x H:        175,26 x 20,42 x 13,72 m.

Voortstuwing:   4 Brown-Curtis turbines; 8000 pk; 2 schroeven

Snelheid:         15 knopen

Passagiers:       bij de bouw: 1984, na 1928 1321 personen

Bemanning:      328

De twee zusterschepen "Veendam" (2) en "Volendam" (1) zijn bij de werf van Harland & Wolff in Glasgow gebouwd onder de bouwnummers 650 en 649.Op 12 april 1922 werd de "Volendam" overgedragen en een half jaar later, op 23 maart 1923, volgde de "Veendam". De beide schepen waren volledige passagiersschepen die 263 eersteklas, 436 tweedeklas en 1200 derdeklas passagiers konden vervoeren met een bemanning van 328 man. De schepen hebben diverse verbouwingen ondergaan waarbij de passagiersaccommodatie werd gewijzigd.

1940 De "Volendam" is vanaf juni in dienst geweest van de Ministry of War Transport.
Op 30 augustus 1940, varende in konvooi OB 205, werd het schip, kapitein J.P. Wepster, getorpedeerd door de U-60. De opvarenden werden aan boord genomen van 3 andere schepen uit het konvooi. De "Volendam" werd door de sleepboot HMS "Salvonia" (W 43) naar Engeland terug gesleept en bij Isle de Bute aan de grond gezet. Het werd later door het bergingsvaartuig "Ranger" vlotgebracht en werd bij Cammel Laird Ltd. in Birkenhead (Liverpool) hersteld. Gedurende de oorlogsjaren werd het schip ingezet voor troepentransporten.

Voor een lijst van opvarenden ten tijde van de torpedering: KLIK HIER

1945 De "Volendam" vertrekt op 13 september met 500 Rotterdamse kinderen naar Engeland. Het Parool 12-09-1945

Na de oorlog heeft de "Volendam" nog dienst gedaan als troepentransportschip tijdens de politionele acties in Indonesië en kwam pas in september 1948 weer in HAL-dienst.

Daarbij kon het schip, na verbouwing, 1682 passagiers in de toeristenklasse vervoeren.

1951 De "Volendam" wordt opgelegd te Rotterdam.

1952 Na een grote staat van dienst uit de vaart genomen toen het s.s. Ryndam (2) en s.s. Maasdam (4) in dienst werden gesteld. In februari voor 3 miljoen gulden voor de sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industriële Ondernemingen te Hendrik-Ido-Ambacht. Het schip werd 17 maart van Rotterdam naar Kinderdijk gesleept alwaar de bovenbouw werd verwijderd omdat het schip anders te hoog was om onder de brug te kunnen. Op 6 juni kwam het schip aan te Hendrik-Ido-Ambacht waar het gesloopt werd.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Bergh, E. van den (HALLO 2004)
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Holdermans, R (HALLO 2 2002)
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal 

Troepentransport Indie

Wikipedia

Uboat.net 

Youtube

Joomla templates by a4joomla