Artikelindex

 

Veendam 2











Bouwwerf:       Harland & Wolff Ltd Belfast (650)

Tonnage:         15.434 brt

L x B x H:        175,26 x 20,42 x 13,72 m.

Voortstuwing:   4 Brown-Curtis turbines (totaal 8000 pk) 2 schroeven

Snelheid:         15 knopen

Passagiers:       bij de bouw: 1984 in drie klassen, na 1928 1321 personen in drie klassen

Bemanning:     328

De twee zusterschepen "Veendam" (2) en "Volendam" (1) zijn bij de werf van Harland & Wolff in Glasgow gebouwd onder de bouwnummers 650 en 649.
Op 12 april 1922 werd de Volendam overgedragen en een half jaar later, op 23 maart 1923, volgde de Veendam. Beide schepen hadden een grote staat van dienst bij de NASM.
Beide schepen waren volledige passagiersschepen die na 1946 195 eersteklas, 357 toeristenklas passagiers konden vervoeren met een bemanning van 362 man.

1926 De "Veendam" is het eerste HAL-schip dat een cruisereis maakt naar de West-Indies.

1926 Passagier "Veendam" redt overboord geraakte vrouw.   Overijselsch dagblad 22-05    

1926 Deelnemers aan het Eucharistisch Congres dat van 20 -24 juni in Chicago wordt gehouden krijgen reductie bij passage-boeking bij de HAL.   Limburgse koerier  30-01

1927 "Veendam" in aanvaring met Noorse ss "Sagaland".  Nieuwe Tilburgsche Courant 16-07

1928 De "Veendam" (kapitein Krol) kwam op19 mei in aanvaring met het Amerikaanse ss "Portorico", terwijl het schip in dichte mist voor anker lag in de Lower Bay bij New York.
De machinekamer liep gedeeltelijk vol water. Het schip werd teruggebracht naar Hoboken. Het zal gelost en gerepareerd worden. Liggend aan de HAL pier in Hoboken door bodemschade gedeeltelijk gezonken.
Arnhemsche courant 22-05     

1929 "Veendam" aan de grond gelopen bij Hoek van Holland.   Tilburgsche courant  24-09

1935 Passagierlijst 13-07 eastbound
         Kapitein P. Lagaay

1937 Brand aan boord
Terwijl de "Veendam" (kapitein Filippo) afgemeerd lag te New York, brak in de vroege ochtend van 21 augustus brand uit in de dekpantry en de slaaphut van de radiotelegrafist.
De gehele dekpantry brandde uit en er was aanzienlijke waterschade. Het voorval werd behandeld door de Raad voor de Scheepvaart.
Zie Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart dd. 11-02-1938

1939 De "Veendam" neemt op 17 september deel aan de reddingsactie na de torpedering van het Britse vliegtuig-moederschip "Courageous". Zie BIJZONDERE GEBEURTENISSEN

1940 Tijdens het bombardement in mei op Rotterdam ligt de "Veendam" , kapitein Filippo, aan de Wilhelminakade; later wordt zij verhaald naar de Waalhaven.
 
1941 De Duitsers vorderen het schip en op 30 mei 1941 is ze vertrokken naar Gdynia om vervolgens vanaf 1943 gedurende de oorlog te Gotenhafen en Hamburg dienst te doen als logementschip voor onderzeebootbemanningen.
Tijdens het verblijf in Hamburg is de "Veendam" beschadigd geraakt door bombardementen en zelfs gedeeltelijk gezonken.

1943 Door vier brandbommen getroffen.

1944 In Hamburg meerdere keren getroffen tijdens bombardementen.

1945 Gedeeltelijk gezonken en uitgebrand.

1946 In oktober is het schip gelicht en door de slepers 'Zwarte Zee' en 'Tyne' van Hamburg naar Amsterdam gesleept.

1947 Na bij de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam te zijn hersteld, kwam het schip terug naar de thuishaven Rotterdam.   De Nederlander 03-02
Op 4 maart arriveert de "Veendam" onder kapitein Pieter Lagaay op haar eerste na-oorlogse reis te New York.


Pas in 1952 werden de beide schepen uit de vaart genomen toen het s.s. "Ryndam" (2) en s.s. "Maasdam" (4) in dienst werden gesteld.

1953 Op 30 oktober ving de laatste reis naar New York aan. De "Veendam" is gesloopt bij Patapsoo Scrap Company te Baltimore.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Bergh, E. van den; HALLO 2004
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Costello, J. & Hughes, T; De Slag om de Atlantische Oceaan, uitg. de Boer Maritiem, Bussum 1980
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Holdermans, R HALLO 2 2002
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Captain Albert's Blog

Youtube

 

Joomla templates by a4joomla