Veendam 4










Bouwwerf:               Fincantieri-Cant. Nav. Italiani SpA (Breda), Venice, Italy (5954)

Tonnage:                 55.451 brt

L x B x H:                218 x 34 x 8,1 m

Voortstuwing:          Dubbelschroef; Vier 12 cil. dieselmotoren en drie 8 cil. dieselmotoren; 48.236 rpk

Snelheid:                 22 knopen

Passagiers:              1.350

Bemanning:             602 

De "Veendam" (4) is pas na de initiële bestelling van de drie schepen uit de Statendam-klasse besteld bij Fincantieri en derhalve pas in 1996 in de vaart gekomen. De bouwkosten bedroegen $150 miljoen.

Toen de Holland-Amerika Lijn in 1996 haar schepen onder de Nederlandse vlag bracht bleef alleen de "Veendam" tot januari 2006 onder de vlag van de Bahama's varen. In dat jaar kwam ook zij onder Nederlandse vlag te varen.

2000
Op 3 oktober had het schip te maken met een 3 uur durende stroomstoring in de systemen voor airconditioning, verlichting en sanitair.

2003
Bij aankomst en ontscheping in Vancouver op 18 mei bleek een passagier vermist te zijn. Aangenomen werd dat de man overboord is geraakt.

2003
Op 13 november lag het schip in Cozumel, Mexico, gemeerd met het achterschip naar het cruiseschip "Norwegian Wind".
Door een onverwachte windvlaag botsten de schepen met minimale schade voor de "Veendam", maar met schade aan de dekken 7 en 8 op het stuurboord-achterschip voor de "Norwegian Wind".

2009
Op 28 maart ging de "Veendam" het droogdok in voor een grote verbouwing (57.092 brt) in het kader van het Signature of Excellence programma. Aan de achterzijde werd een gedeelte toegevoegd dat plaats biedt aan 32 hutten. Op het Lower Promenade Deck werden 46 hutten omgebouwd tot een nieuwe categorie hutten: Lanai stateroom, met directe toegang tot het Lower Promenade Deck. 15 Hutten, gelegen bij de Greenhouse Spa en Salon werden omgebouwd tot Spa-hutten. Daarnaast kregen de bestaande hutten en badkamers een facelift, met onder andere nieuwe vloerbedekking, nieuwe bureaubladen en opnieuw bekleedde stoelen. Centraal gelegen bars werden herplaatst en opgeknapt om een nieuwe ruimte te creëren: de Mix, in het hart van het schip. Ook de Ocean bar onderging een opknapbeurt.

Tenslotte is het achterdek verlengd om rond het daar gelegen zwembad een nieuwe ruimte te creëren: The Retreat.


Veendam 41

Veendam 44

Veendam 42


Veendam 43




2011
In april vond nog een refit plaats rond het zwembad bij the Retreat.

2011
Op 22 december liep de "Veendam" in de haven van Buenos Aires averij op doordat een buitenboord hangende container van een containerschip een sectie van de railing op deck 12 vernielde evenals een venster van de loungeroom "Crow's Nest". Zodoende ging het schip voor anker om de volgende dag, na inspectie, de reis te kunnen voortzetten. Daarna werd in Montevideo, Uruguay gebunkerd, geproviandeerd en werden reparaties verricht. De volgende stop in Puerto Madryn, Argentinië werd geannuleerd.

2014
Vanwege technische problemen werden 3 afvaarten naar Canada eind september/oktober geannuleerd. De "Veendam" ging in dok voor reparatie aan de schroeven.

2015
Problemen met een dieselgenerator zorgden voor verminderde kruissnelheid tijdens een 14 daagse cruise waarbij het Panamakanaal gepasseerd werd. Bovendien werd het reisschema ingekort.

2019
Nabij Georgetown op de Kaaiman-eilanden had de "Veendam" op 9 november een black-out en raakte op drift. Sleepboot-assistentie was nodig om stranding bij een koraalrif te vermijden.

2020
Half april werd de "Veendam", samen met 7 andere cruiseschepen van de Carnival Group, waaronder ook de "Nieuw Amsterdam" en de "Volendam", ingezet om de gestrande bemanningen van meerdere cruiseschepen te repatriëren. De HAL-schepen voeren naar Azië om de staven en bemanningen, afkomstig van Indonesië, de Philipijnen en Zuid-Afrika naar huis te brengen.

2020 Vanwege de perikelen van de Corona-crisis werd op 15 juli de verkoop van de "Veendam" en drie andere HAL-schepen ("Rotterdam", "Maasdam" en "Amsterdam") bekend gemaakt. De "Amsterdam" en "Rotterdam" gaan in het najaar over naar Fred. Olsen Cruise Lines en worden herdoopt in resp. "Bolette" en "Borealis". De kopers van de "Maasdam" en "Veendam zijn later bekend gemaakt. Zij gingen als "Aegean Myth" en "Aegean Majesty" naar de Griekse rederij Seajets.

Accidents & Incidents



(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998


 
 
Joomla templates by a4joomla