Andijk 1











Bouwwerf:                     Northumberland Shipbuilding Co ltd. Howden on Tyne (156)

Tonnage:                       6300 brt

L x B x H:                      128,62x15,55x11,89 m

Voortstuwing:                Richardsons, Westgarth & Co Triple Expansie 3 cil. stoommachine; 2900 ipk

Snelheid:                      12 knopen

Bemanning                   56 

Gebouwd uit staal als vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten in 1908 en overgedragen in 1909 aan de Neptune Line (Furness Withy & Co. Ltd) als de "Brantford".
1909 De Neptune Line werd op 15 maart door de HAL overgenomen en het schip omgedoopt in "Andijk" (1). Ingezet op de dienst naar de Noord-Amerikaanse oostkust. De route werd in 1913 uitgebreid met havens in het Caribische gebied en Oost-Mexico.

1914 - 1918 Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleef het schip doorvaren, zonder één enkel incident.

1925 Het ss "Andyk" (kapitein G. C. Herbschleb) vertrok 19 oktober uit New York en kwam halverwege de Atlantische Oceaan in een zware storm terecht. Het schip liep zware schade op aan de onderbrug, reling en dek, terwijl ook de stuurinrichting defect was geraakt. Op het noodsein snelden het ss "American Merchant" en het ss "Rotterdam" van de HAL, onder kapitein Pieter van den Heuvel, te hulp. Uiteindelijk heeft de "American Merchant" de "Andyk" begeleid naar Ponta Delgade op de Azoren. Rotterdamsch Nieuwsblad 30-10-1925

1925 "Andyk" aangekomen in Ponta  Delgada" De Telegraaf 04-11   

1930 Twaalf jaar later, op 4 maart, arriveerde het schip bij N.V. Frans Rijsdijk's Industriële Ondernemingen in Hendrik Ido Ambacht voor de sloop.



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

 

Joomla templates by a4joomla