Schiedyk 2










Bouwwerf:             Harland & Wolff Ltd, Belfast  (1366)

Tonnage:               9592 brt

L x B x H:              150,11 x 19,96 x 12,65 m

Voortstuwing:        Enkelschroef; 3 Parsons stoomturbines; 10.500 apk

Snelheid:               17 knopen

Passagiers:             12

Bemanning;            53 

Oorspronkelijk werd de "Schiedyk" gebouwd voor de dienst tussen Java en New York. De oplevering vond plaats op 19 februari 1949.

1960 In april is de "Schiedijk" aangekomen bij Wilton-Feijenoord voor een verbouwing. Daar heeft ze ook een 2TEW 8 cilinder Sulzer dieselmotor van 10.400 rpk gekregen. Vanaf 25 mei kwam het schip weer in de vaart en voer met de "Dinteldyk", "Moerdyk"en "Diemerdyk" in de North Pacific Coast dienst.

1968 De "Schiedyk" , kapitein Arie van Dijk, is tijdens een reis van Seattle naar London op de rotsen gelopen nabij Vancouver en vervolgens gezonken. Trouw 05-01     

        "Schiedyk" hangt nog aan rotsplateau" Algemeen Handelsblad 19-02 

        "Schiedyk" gestrand in dichte mist" De Volkskrant 06-01

         De b
emanning dobberde enige uren op een woelige zee voordat zij door de Canadese ijsbreker "Camsell" werd opgepikt.


(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. ("Scheepsramp "Schiedyk", HALLO  1  2008 p. 19)

Joomla templates by a4joomla