Schiedam 1












Bouwwerf:                   Archibald MacMillan & Sons, Dumbarton (179)

Tonnage:                 2236 brt

L x B x H:                94,49 x 12,04 x 6,50 m

Voortstuwing:           2 cil. compound stoommachine; 1500 ipk

Snelheid:                  8,5 knopen

Passagiers:               722

Bemanning:              65 

Met de naamgeving van de "Schiedam" werd de traditie ingeluid dat de NASM-schepen een naam kregen die eindigde op 'dam'. De "Schiedam" was geen nieuwbouwschip voor de NASM, het schip werd op 1 september 1874 als de "San Marcos" te water gelaten voor de Liverpool & Texas Steamship Company Ltd.

1877 Op 2 oktober werd het schip, dat al enige tijd in charter voor de NASM voer, aangekocht door een zelfstandige rederij waar de NASM in deelnam en kreeg de naam "Schiedam". Het werd aan de NASM verhuurd.
De eerste vaart van Rotterdam naar New York vond plaats op 6 oktober.

1880 De NASM nam op 20 september het schip over in eigendom.
De "Schiedam" beschikte over een Compound 2 cilinder stoommachine van J. & J. Thomson uit Glasgow met een vermogen van 1500 ipk. De dienstsnelheid bedroeg 8,5 knopen.

1881 De ketels werden tijdens een verbouwing bij Fijenoord vervangen. Daarnaast werd het dekhuis verbreed tot de volledige scheepsbreedte en werd tevens de achterste mast verwijderd. Het bruto tonnage bedroeg vanaf toen 2.745 ton.

1889 Na vertrek uit Amsterdam op 05-02 werd bij de familie Witteman - Schoonderbeek aan boord van de "Schiedam" geboren op 12-02 (36º43' Z en 13º15'W) om 12.30 uur, onderweg naar Argentinië: Petrus Julius Witteman. Kapitein Klaas Mensonides heeft de aangifte aangenomen in bijzijn van eerste stuurman Jacob Jonker en administrateur Theodorus Lehman.

1889 Op 04-03 is om 11.30 uur aan boord, op 30º16'Zen 47º32' W,  overleden Augustina Johanna Witteman (geb. 15-03-1887).
Vanaf 1888 tot 1889 vervoerde men Nederlanders die gingen emigreren naar Argentinië om daar een nieuwe toekomst op te bouwen, want er was werk genoeg in Argentinië. De Argentijnse regering betaalde de overtochten en betaalde de scheepvaartmaatschappijen  een bepaald bedrag per passagier. Het schip arriveerde op 09-03 te Buenos Aires.
(Bron: Burgerlijke Stand Haarlem)

1891 "Passagierslijst"   Kapitein Bruinsma               Het Nieuws van den dag: kleine courant 26-06

1897 De "Schiedam" werd, samen met de "P. Caland", verkocht aan de Italiaanse rederij Fratelli Cosulich Unione Austriaca di Navigazione te Triëst. Deze rederij bleef met het tot "Miramar" herdoopte schip varen tot 1903.  

1903 In februari is het schip gesloopt in Genua.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal


Joomla templates by a4joomla