Rotterdam 3











Bouwwerf:                    Harland & Wolff Ltd, Belfast  (312)

Tonnage:                     8.186 brt

L x B x H:                    147,06 x 16,08 x 8,64 m

Voortstuwing:              Dubbelschroef; 2 triple expansie machines; 5200 ipk  

Snelheid:                    14 knopen

Passagiers:                  1e klasse : 212,    2e klasse: 112,    3e klasse: 837

Bemanning:                 90

Het ss "Rotterdam" (3) werd net als haar voorgangers gebouwd op de werf van Harland & Wolff in Belfast.

De kiel voor het schip werd in mei 1896, onder bouwnummer 312, gelegd. De tewaterlating volgde op 18 februari 1897.

Het schip had 2 masten, 5 laadruimten en 10 stoomlieren. In de machinekamer stonden 3 dubbel- en 2 enkele cilindrische ketels met in totaal 24 vuren. Deze leverden stoom voor 2 triple expansie-machines. De machines konden maximaal 5.200 ipk leveren.

Meteen na de officiële proefvaart op 29 en 30 juli werd de "Rotterdam" overgedragen aan de NASM. Op 18 augustus vertrok de "Rotterdam" uit de thuishaven voor haar maidentrip naar New York via Boulogne-sur-Mer. Het nieuwe schip was het eerste dubbelschroefschip van de Holland-Amerika Lijn en destijds het grootste schip van de Nederlandse koopvaardij. De laatste reis voor de HAL maakte het schip op 17 februari 1906.

1904 Passagierslijst 24-09 westbound
         Kapitein A. Roggeveen

1906 Op 5 april werd de "Rotterdam" verkocht aan Skandinavian-Amerika Linien (Det Forenede Dampskibs Selskab) te Kopenhagen en werd onder de naam "C.F. Tietgen" op de dienst Kristiansand - New York ingezet.

1913 Op 24 december werd de voormalige "Rotterdam" verkocht aan de Russian East Asiatic Steamship Company Ltd (Russian America Line) te Libau en herdoopt in s.s. "Dwinsk".

1917 In de Eerste Wereldoorlog, na de Russische revolutie,  werd de "Dwinsk" onder beheer van de Cunard Line geplaatst en deed dienst als troepentransportschip.

1918 Op 18 juni werd de "Dwinsk" door de Duitse U-boot U 151 op weg van St. Nazaire naar Newport News op 400 mijl ten noordoosten van de Bermuda's getorpedeerd. Er vielen geen slachtoffers

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 3  2000)

Joomla templates by a4joomla