Rotterdam 5










Bouwwerf:             Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (300)

Tonnage:              38.645 brt

L x B x H:             228,12 x 28,65 x 21,96 m.

Voortstuwing:       6 Parsons stoomturbines (Mij de Schelde) 2 schroefassen; 38.500 apk (Engineroom)

Snelheid:              21,5 knopen

Passagiers:           1e klasse: 647, toeristenklasse: 809

Bemanning:          776 

Halverwege de vijftiger jaren werd het besluit genomen een nieuw vlaggenschip te bouwen, dat tevens kon dienen als "running mate" voor de Nieuw Amsterdam. Het werd de Rotterdam (5) met een revolutionair ontwerp, dat internationale aandacht trok. Bij het ontwerp werd afgezien van het plaatsen van de traditionele schoorsteen in de bekende HAL-kleuren. Er kwamen twee naast elkaar staande ranke rookkanalen voor in de plaats. De horizontale indeling bood de passagiers in beide klassen grote bewegingsvrijheid. Bovendien was de accommodatie zodanig ingedeeld en afgewerkt dat een groot aantal hutten voor beide klassen kon worden gebruikt.

De kiel werd al in 1956 gelegd en de tewaterlating door H.M. Koningin Juliana was op 13 september 1958.

1959 Op 20 augustus vond onder koninklijke belangstelling de overdracht van het schip (kapitein C. Bouman)  plaats op de Noordzee. Het Parool 21-08

1959 De afvaart voor de eerste reis van Rotterdam naar New York, onder kapitein Bouman was op 3 september van dat jaar. Algemeen Handelsblad 03-09
De "Rotterdam" was ondergebracht in de N.V. Mailschip Rotterdam.

1960 In mei ligt de "Rotterdam" voor een dokbeurt bij de RDM-werf.

1963 In november en december vindt er grootonderhoud plaats op de RDM-werf. Bij deze gelegenheid werd het comfort aan boord uitgebreid met een televisiecircuit voor de ontvangst van TV-programma's van de wal (wanneer het schip dicht bij een TV-station gemeerd ligt) of van filmprogramma's aan boord. Via een opnamecamera op de brug kan men op het TV-scherm het binnenlopen en vertrek uit de havens live volgen.

1965 Bij een eerste verbouwing bij de RDM-werf in september en oktober werd de passagiersaccommodatie gebracht  op 1407 passagiers. Het schip was natuurlijk gebouwd met het doel om in de slappe perioden te gaan cruisen vanuit New York en werd gelijk op de jaarlijkse wereldcruise ingezet. Alhoewel er reddingsboten aan boord waren voor 1400+ passagiers, werden de bovenbedden van de toeristenklasse niet gebruikt, omdat het schip dan één klasse  werd en een aantal reddingsboten werd vervangen door cruise-tenders voor de havens waar niet gedokt kon worden. Zodoende kwam de cruise-capaciteit op 850 passagiers en zelfs minder op de wereldcruise.

1968 Vanaf oktober wederom een grootse verbouwing bij de RDM.


1969 Het schip wordt teruggetrokken uit de New York-dienst. Weer vond een grote verbouwing plaats (met name de aanleg van een Lidodeck en restaurant) om het schip beter geschikt te maken voor de cruisevaart. Het merendeel van de zalen en bars bleef echter onaangetast. De "Rotterdam" maakte vervolgens cruises vanuit New York, San Francisco en Vancouver.

1971 Op 6 oktober vertrok het schip voor het laatst als lijnschip naar New York. Daarna werd het uitsluitend voor cruises ingezet. Het schip voer in het algemeen onder een gelukkig gesternte en maakte vele wereldcruises.

1973 Het schip kreeg tijdens het survey een donkerblauwe romp en werd ondergebracht in de N.V. Mailschip Antillen te Willemstad. De dokbeurt werd het schip bijna fataal toen een muur van het dok instortte.

1976 ss "Rotterdam" (kapitein C. van Herk) getroffen door een monstergolf voor de Noord-Afrikaanse kust, als gevolg van een zeebeving. De monstergolf veroorzaakte een enorme slagzij die veel schade tot gevolg had. (Zie ook: De Blauwe Wimpel  augustus 1985)

1977 De "Rotterdam" wordt ondergebracht in Holland America Cruises, Willemstad (Nederlandse Antillen). Later verhuist de HAL naar Seattle.

1989 De Holland-Amerika Lijn gaat over in in Amerikaanse handen. Er volgde een grote verbouwing, waarbij onder meer een boegschroef (2600 rpk) werd ingebouwd om beter te kunnen manoeuvreren. Het schip maakte tot 1997 nog een groot aantal cruises met een trouw publiek.

1997 De Amerikaanse rederij Premier Cruise Lines Ltd (Cruise Holdings Inc. Nassau, Bahamas) bracht het schip onder de naam Rembrandt in de vaart. Voordat het schip in de vaart kwam werd het aangepast aan de geldende brandveiligheidseisen, waardoor het ook uit Amerikaanse havens kon blijven varen. In oktober 1998 bezocht de Rembrandt de haven van Rotterdam.

2000 Op 14 september te Halifax aangehouden door de havenautoriteiten en op verzoek van financiers aan de ketting gelegd te Freeport (Bahama's). Het schip zou herdoopt worden "Big Red Boat IV". Nieuwe brandveiligheidseisen en noodzakelijke investeringen in de hut-accommodatie brachten de Amerikaanse moedermaatschappij ertoe het schip uit de vaart te nemen. Een initiatief van gemeente en bedrijfsleven van Rotterdam om het schip permanent naar Rotterdam te halen slaagde helaas niet. In september ging Premier Cruises failliet, waarna het schip in Freeport, Bahama's werd opgelegd.
De Stichting "Behoud ss Rotterdam", opgericht in 2001, voerde actie om het schip als industrieel en cultureel erfgoed voor Nederland te behouden.

2003 Uiteindelijk had de aankoop toch plaats door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), met voorfinanciering van de gemeente Rotterdam. Hierdoor werd voorkomen dat het schip naar de sloop ging.

2004 In april maakte de gemeente de kop van Katendrecht aan de Maashaven bekend als toekomstige ligplaats en op 17 juni 2004 begon de laatste transatlantische overtocht achter de Poolse sleepboot "Englishman" van Grand Bahama Gibraltar. Vandaar ging het voor een dokbeurt naar de Cammell Laird werf te Cadiz. Vanaf dat moment begon de soap, asbest was de reden. Het schip werd van Cadiz naar Polen(Gdansk) gesleept om de verbouwing verder te voltooien, maar dit liep op niets uit. Nadat de nodige garanties waren gegeven werd het schip naar Wilhelmshaven gesleept, waar de verbouwing/renovatie goed werd aangepakt.

2006 Aankomst in Wilhelmshafen op 2 september. Hier werd de asbestsanering grondig aangepakt.

2008 Op 4 augustus werd het schip eindelijk Rotterdam binnengesleept en definitief afgemeerd. Het duurde nog 2 jaar voordat het schip in 2010 opgeleverd kon worden.

2010 De "Rotterdam" wordt op 15 februari opengesteld voor het publiek en begint aan de volgende fase van haar bestaan: Hotel, restaurants, conference rooms en museumschip.

2012 Verkocht door Woningcorporatie Woonbron voor 29,9 miljoen euro aan WestCord Hotels B.V., Harlingen, overdracht in het 1e kwartaal van 2013.

Anno 2018 is de Fam. Westers eigenaar van het schip, evenals van Hotel New York, het voormalig hoofdkantoor van de HAL.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

RDM-archief

Maritiem Digitaal

Wikipedia

ss Rotterdam

Amateur Radio ss Rotterdam

Vrienden van stoomschip Rotterdam

ssMaritime

YOUTUBE:
Ode aan de Rotterdam

Bouw van de Rotterdam deel 1

Bouw van de Rotterdam deel 2

Voorbereidingen vertrek ss Rotterdam

Maiden voyage (British Movietone News)

Youtube (algemeen) 

Techniek Stuurmachinekamer 

Techniek Engine Room deel 1  

Techniek Engine Room deel 2

Literatuur:
dss Rotterdam, Holland Amerika Lijn; uitgave Schip en Werf; uitgevers Wyt &Zonen N.V. Rotterdam 1959
Aker, R.& Valbracht, R. Varen met Stoom, machinekamer dss Rotterdam; Sticht.behoud stoomschip Rotterdam 2019
           ISBN  978-90-829541-0-4
Berkum, S. van; De Rotterdam. De kunst van het reizen, Schiedam, 2006, ISBN 9055944076

Guns, A. en N. ; ss Rotterdam. Een beknopte scheepsbiografie, Zutphen, 2005, ISBN 9057303973
Houter, F. den; Bouwnummer 300. ss Rotterdam, Hilversum, 1959
Kool, S.B. De Rotterdam. Boegbeeld v d vooruitgang, Rotterdam, 2006, ISBN 9056624911 catalogus tentoonstelling NFM
Moscoviter, H. ; SS Rotterdam. De thriller van de terugkeer, Schiedam, 2008, ISBN 9789077075760   
Oosterwijk, B. ; Zes maal Rotterdam. De geschiedenis van fameuze HAL-schepen, Amsterdam, 1998, p. 277-427,
           ISBN 9068810804

Oosterwijk, B. ; De Rotterdam voor altijd thuis, Rotterdam, 2008, ISBN 9789075352511
    

Joomla templates by a4joomla