Rotterdam 6










Bouwwerf:               Fincantieri C N Italiana S.p.A, Venice, Italy (5980)

Tonnage:                59.652 brtAC

L x B x H:                237,91 x 32,25 x 8,20 m

Voortstuwing:          2 Schroeven; 5 Sulzer dieselmotoren  78.400 rpk

Snelheid:                 25 knopen

Passagiers:             1316

Bemanning:             644 

Kort na de verkoop van de roemrijke "Rotterdam" (5) aan Premier Cruises werd het nieuwe vlaggenschip "Rotterdam" (6) in dienst gesteld.

Het ontwerp van dit schip is een vergrote Statendam-klasse met twee naast elkaar geplaatste schoorstenen als eerbetoon aan haar voorganger.

De nieuwe "Rotterdam", met een kostprijs van $280 miljoen, werd 5 weken te laat opgeleverd en is een groot succes in de Holland-Amerika Lijn vloot geworden.

1998 Op 10 juni deed ze voor het eerst haar thuishaven Rotterdam aan en meerde af aan de Wilhelminakade. Ter ere van het 125-jarig bestaan van de Holland Amerika Lijn vonden er diverse festiviteiten plaats. Vereniging 'De Lijn' heeft bij deze gelegenheid een tegeltableau van gekleurd Delfts-blauw aan de rederij geschonken met daarop alle 6 schepen met de naam Rotterdam. Dit tableau is permanent te bezichtigen op de "Rotterdam" zelf.

2000 Het zusterschip "Amsterdam" (3) komt in de vaart.

2003 Op 29 juli speelde de "Rotterdam" een rol bij het 130-jarig jubileum van de HAL. Samen met de nieuwe "Oosterdam" lag ze afgemeerd aan de Wilhelminakade te Rotterdam.

2000 Tijdens de oversteek van de Stille Oceaan werd het schip getroffen door een monstergolf met grote schade aan het interieur tot gevolg.

2004 Tijdens een cruise van Europa naar Canada en de U.S. kwam de "Rotterdam" midden op de Atlantische Oceaan terecht in hurricane Karl. Het schip kreeg te maken met 9 meter hoge golven en liep ernstige schade op. De situatie verslechterde toen op 24 september, onderweg naar New York, het schip in het midden van de oceaan gedurende 3 uur te maken kreeg met een power loss. Het machinekamerpersoneel constateerde een probleem met het filtersysteem van de motoren. Vanwege ophoping van bezinksel in de smeerolie-filters was men om 18.00 uur gedwongen alle 5 dieselmotoren stil te leggen. De noodaggregaten leverden al direct de energie voor het hotelbedrijf, maar de beide stabilisatie-vinnen werkten niet. In totaal liepen 85 passagiers en 5 bemanningsleden verwondingen op, waaronder 2 passagiers met fracturen - een vrouw met een heupfractuur en een man met een gebroken sleutelbeen. De anderen liepen builen en kneuzingen op. Het schip werd voor medische assistentie omgeleid naar Halifax in Canada. Alle lager gelegen hutten met patrijspoorten kwamen blank te staan. Ter compensatie ontvingen alle passagiers 50% restitutie en er was volledige restitutie voor allen die geboekt hadden voor de Halifax tours.

2006 Op 7 januari overleed een mannelijke passagier. De man stierf een natuurlijke dood.

2010 Om 10.00 uur in de ochtend sprong een man overboord vanaf het open Sports Deck. Verschillende passagiers waren getuige van het incident. Het schip ging op tegenkoers en begon een search en rescue- operatie. In de middag nam ook een vliegtuig van de kustwacht hieraan deel. Om 17.00 werd het lichaam gevonden en geborgen.

2015 Het ms "Rotterdam" loopt voor de honderdste keer Rotterdam binnen. Dit jubileum werd groots gevierd. Zie video op rijnmond.nl

2016 Medische evacutie. Een 63 jarige passagiere vertoonde verschijnselen van een hersenberoerte en werd geëvacueerd met een kustwacht-helicopter (MH-60 Jayhawk). Dit gebeurde om 09.00 uur, terwijl de "Rotterdam" onderweg was van Boston naar Fort Lauderdale in Florida, 60 mijl ten oosten van Virginia Beach. De vrouw, haar echtgenoot en een boordverpleegkundige werden overgevlogen naar Sentara Norfolk Genral Hospital.

2020 Als gevolg van de vlootbrede opschorting van alle scheepsbewegingen, veroorzaakt door de uitbraak van het Corona-virus, werd op 14 maart door de "Rotterdam" de lopende cruisereis San Diego - Fort Lauderdsale tijdens het passeren van het Panama-kanaal afgebroken. Het schip keerde terug naar San Diego om de passagiers van boord te laten gaan. Op de 16 daagse reis werd alleen Puerto Vallarta (Mexico) aangedaan, terwijl het bezoek aan de andere aanloophavens werd geannuleerd.

Op 26 maart was er voor de kust van Panama een rendevouz met de "Zaandam" om voorraden, proviand, medische artikelen en monkapjes over te brengen. Ook werden 1400 gezonde passagiers van de "Zaandam" overgenomen. Alle passagiers met griepverschijnslelen (450) en 602 bemanningsleden bleven aan boord van de "Zaandam". Onder hen waren 190 ziektegevallen, mogelijk besmet met Covid-19.

Op 28 maart kregen de "Zaandam" en "Rotterdam" toestemming om het Panamakanaal te passeren op weg naar Fort Lauderdale om de passagiers van boord te laten gaan en te repatriëren. Ondertussen bleef het onzeker of dit doorgang kon vinden totdat op 2 april president Trump liet weten, dat deze mensen geholpen dienden te worden. Daarna kregen de schepen toestemming om binnen te lopen en werden door HAL chartervluchten geregeld voor alle non-U.S.-passagiers. Carnival Corporation nam de kosten die hiermee gemoeid waren voor haar rekening.

2020 Vanwege de perikelen van de Corona-crisis werd op 15 juli de verkoop van de "Rotterdam" en drie andere HAL-schepen ("Amsterdam", "Veendam" en "Maasdam") bekend gemaakt.
De "Rotterdam" en "Amsterdam" gaan in het najaar over naar Fred. Olsen Cruise Lines en worden herdoopt in resp. "Borealis" en "Bolette".


Accidents & Incidents


(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998


Joomla templates by a4joomla