Rotterdam 1










Bouwwerf:                      Henderson, Coulborn & Co Renfrew (127)

Tonnage:                        1694 brt

L x B x H:                       81,84/77,72 x 10,69 x 8,69 m

Voortstuwing:                 Enkelschroef, comp. stoommach. 4 cil. 1300 ipk

Snelheid:                       10.5 knopen


Passagiers:                   1e klasse  8,    3e klasse  388

Bemanning                    46

De "Rotterdam" is gebouwd voor de voorloper van de latere NASM: de rederij Plate, Reuchelin & Co. Gelijktijdig met de bestelling van de "Rotterdam" (1) werd het zusterschip "Maas", de latere "Maasdam" (1) besteld bij de Schotse werf. Het schip had geen dubbele bodem, had 2 dekken en kon als brik worden getuigd, zusterschip "Maas" latere "Maasdam" (1).

1871 De kiel van de "Rotterdam" werd gelegd op 22 juni , de tewaterlating volgde op 6 juni 1872. Volgens de overeenkomst met de werf zou de "Rotterdam" worden opgeleverd per 15 februari 1872, de "Maas" een maand later op 15 maart. De werf kon haar beloftes niet waarmaken en de "Rotterdam" werd pas opgeleverd op 7 september 1872.

De eerste reis, onder bevel van kapitein Jakob Hus, was op 15 oktober van dat jaar en voerde het schip via Plymouth naar New York  met 10 kajuitpassagiers, 60 landverhuizers en 800 ton lading.

1873 Op 18 april werd de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, de latere Holland-Amerika Lijn, opgericht. De rederij Plate, Reuchelin & Co ging op in de nieuwe rederij. De bestaande schepen "Rotterdam" en "Maas" werden ondergebracht bij de NASM.

1879
De aankomst van het ss "Rotterdam" te New York zorgde voor de nodige ophef, omdat het schip binnenliep zonder voormast, terwijl ook het brughuis volkomen weggeslagen was. Een en ander was het gevolg van zeer slecht weer en hevige stormen op de oceaan. Vertrokken op 8 november uit Rotterdam, arriveerde zij met een vertraging van zes dagen op 26 november in New York. Naar verluid waren er geen gewonden.
(Bron: New York Herald 29-11-1879)


1882 In dit jaar werd de "Rotterdam" voorzien van nieuwe ketels voor de Compound 4 cilinder stoommachine
(1300 ipk ). De tonnage nam door de verbouwing toe tot 2.040 brt.


1883 Op haar 65e thuisreis van New York, onder kapitein Samuel Jacob Krijt,  strandde de "Rotterdam" op 26 september op de Zeehondenplaat voor de kust van Schouwen. Er werden pogingen ondernomen om het schip vlot te brengen maar toen op 12 oktober het schip doormidden brak moest het schip worden opgegeven. Het wrak bracht op een veiling nog maar Hfl 293,50 op. Heden ten dage ligt er nog steeds een restant van de "Rotterdam" (1) voor de kust onder een laag zand.

Voor een verslag van de stranding en de scheepsverklaring van kapitein Krijt  KLIK HIER.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981

Websites:
Maritiem Historische Databank

Kapitein Albert's Blog

Wrecksite.eu

Joomla templates by a4joomla