Afdrukken
Hits: 4181

Poeldijk 1










Bouwwerf:                  Northumberland Shipbuilding Co. Ltd. Howden-on-Tyne   (134)

Tonnage:                    4225 brt

L x B x H:                   112,93 x 14,58 x 9,40 m

Voortstuwing:             Triple expansie stoommachine 3 cil. 1800 ipk

Snelheid:                    9 knopen

Bemanning:                40

Als stalen vrachtschip gebouwd, met één dek. Kon als schoener getuigd worden met vier zeilen aan twee masten. Op stapel gezet voor de British Maritime Trust Ltd., met als toekomstige naam "Adriana".

1907 Te water gelaten en het zelfde jaar afgeleverd aan de Agincourt Steamship Company uit Londen (Lloyd &Co.) onder de naam "Flodden".

1910 Furness and Withy verwierf Lloyd & Co en het schip ging in 1912 in charter varen voor de N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Maatschappij in Rotterdam. Zij kreeg de naam "Vrijbergen" en voer op hun Indische Lloyd dienst. 

1915 De HAL kocht het schip op 26 maart en gaf het de naam "Poeldyk". Tijdens de Eerste Wereldoorlog voer het voornamelijk op havens aan de Amerikaanse oostkust.

1925 De "Poeldyk" ligt voor onbekende reparatie bij de RDM-werf.

1928 Op 10 oktober werd het schip voor 12.000 Britse ponden verkocht aan W. Schuchman in Bremerhaven en omgedoopt in "Schwarzesee".

1932 In november in Hamburg gesloopt.




Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2


Websites
Maritiem Historische Databank