Amsterdam 3









Bouwwerf:               Fincantieri C N Italiana S.p.A, Venice, Italy (6052)

Tonnage:                  62.753 brt

L x B x H:                 237,91 x 34,44 x 8,10 m

Voortstuwing:           Azipod roerpropellers en boegschroeven; Sulzer dieselgeneratoren 55.216 kW

Snelheid:                 22,5 knopen.

Passagiers:              1.380

Bemanning:               642 

Ondanks een eerdere aankondiging van de HAL dat het vlaggeschip "Rotterdam" (6) 'alleen' zou blijven is op 16 maart 1998 het contract met Fincantieri ondertekend voor de bouw van het zusterschip en tweede vlaggeschip van de vloot, ms "Amsterdam" (3).

Op 10 mei 1999 werd de kiel gelegd en op 7 januari 2000 werd het schip uit het dok gevaren. De overdracht aan de HAL vond plaats op 30 oktober 2000.
Daags erna vertrok de "Amsterdam" (3) naar Fort Lauderdale, waar het schip gedoopt werd en onder de Nederlandse vlag gebracht.

De "Amsterdam" (3) is overigens iets groter dan haar zuster: net als bij de "Volendam" en "Zaandam" is het Navigation Deck verlengd om ruimte te maken voor extra suites. Het buitenzwembad is om die reden op het Lido deck ondergebracht. Het atrium wordt gesierd met een kunstwerk bestaande uit diverse klokken en een carillon. De "Amsterdam" (3) beschikt als eerste HAL-schip over het nieuwe Azipod voortstuwingssysteem.

2005
Onderweg in Zuid-Amerikaanse wateren werd op 2 februari ook de rede van Port Stanley op de Falkland eilanden aangedaan. Daar aangekomen gingen 936 passagiers en 63 bemanningsleden naar de wal voor een verkenningstocht. Het vertrek terug naar het schip stond gepland voor 17.00 uur. Doordat rond 13.00 uur de weersomstandigheden ernstig begonnen te verslechteren kon hier echter geen sprake van zijn. Zodoende moesten de passagiers de nacht noodgedwongen aan land doorbrengen, terwijl er in het plaatsje slechts twee kleine hotelletjes waren. De plaatselijke autoriteiten moesten de defensie-oefenzaal en een gymnastieklokaal aanpassen als tijdelijk onderkomen voor de groep.
Reeds de volgende morgen waren de weersomstandigheden verbeterd en kon men met de tenders terug naar boord.

2006
Terwijl het schip onderweg was van de thuishaven San Diego (Cal.) naar Hawaii, ongeveer 1100 mijl ten Noord-oosten van port Hilo, werd een 30-jarig bemanningslid als vermist opgegeven. Aangenomen werd dat hij overboord gevallen was. Het schip startte een zoekactie, waarbij zich later ook schepen van de U.S. Coastguard voegden. Het lichaam van de drenkeling werd echter niet gevonden, maar door het voorval was de aankomst in San Diego met 1 dag vertraagd.

2011
Op 8 november meldde het schip om 03.45 een brand in de vuilverbrandingskamer vanwege een storing in het hydrolisch systeem. Om 04.30 uur was de brand geblust. Er was geen melding van gewonden of schade.

 2016
Bij Rarotonga op de Cook-eilanden kwam op 28 januari kwam één van de tenderboten bij het passeren van een doorgang in het rif vast te zitten op een rif. Een andere tender probeerde haar af te slepen, echter zonder resultaat. De lokale havenautoriteiten zonden van Aviatu een sleepboot ter assistentie. Als gevolg van het incident werden de middagtours op het eiland geannuleerd.

2017
Tijdens de Alaska-cruise / rondreis vanuit Seattle werd op 18 juni een 79-jarige man met verschijnselen van een beroerte door een helikopter van de U.S. Coastguard geëvacueerd van het schip. De man werd overgebracht naar Port Angeles en vandaar per ambulance naar het Olympic Medical Centre.

2018
Een bemanningslid, afkomstig van de Filipijnen en nog maar 5 dagen aan boord, werd op 2 augustus vermist toen hij om 18.00 uur niet op het werk verscheen. Het schip werd uitgebreid doorzocht en de kustwacht werd gewaarschuwd, waarna het schip terugkeerde naar de laatst bekende positie voor search en rescue. Ook een helikopter nam deel aan de zoekoperatie in storm, dichte mist en 3 meter hoge golven.
Het lichaam werd niet gevonden en het schip kreeg toestemming om de reis te vervolgen.

2019
In de vroege ochtend van 8 mei werd een vrouwelijke passagier opgegeven als vermist. Aangenomen werd dat zij overboord geraakt is. Het schip, onderweg van Glengariff, Ierland naar Fort Lauderdale, keerde om voor een search en rescue. Nadat het schip later toestemming kreeg om de reis voort te zetten, werden passagiers en bemanning in kennis gesteld. Aan de zoekactie werd deelgenomen door kustwachtvaartuigen van verschillend landen, maar het lichaam werd niet gevonden.

2020
Half maart, terwijl de "Amsterdam" onderweg was tijdens de "World Cruise 2020", werd de reisroute ingrijpend veranderd. De bezoeken aan verschillende aanloophavens in Azië, zoals Singapore, Indonesië, Sri Lanka, Maladiven en Seychellen, werden geannuleerd, omdat van de autoriyeiten geen toestemming werd verkregen om binnen te lopen. Het schip voer rond Australië, waarna de "Grand Tour" officieel beëindigd werd in Fremantle-Perth, waar alle passagiers van boord konden gaan.
Zie ook: Cruisemapper.com

2020 Vanwege de perikelen van de Corona-crisis werd op 15 juli de verkoop van de "Amsterdam" en drie andere HAL-schepen ("Rotterdam", "Veendam" en "Maasdam") bekend gemaakt. De "Amsterdam" en "Rotterdam" gaan in het najaar over naar Fred. Olsen Cruise Lines en worden herdoopt in resp. "Bolette" en "Borealis".

 

Afscheid van het ms "Amsterdam"


Accidents & Incidents


(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)


Websites:

Maritiem Historische Databank

Wikipedia

Youtube

Joomla templates by a4joomla