Obdam










Bouwwerf:                   Harland & Wolff, Belfast  (138)

Tonnage:                    3.657 brt

L x B x H:                   128,10 x 11,82 x 7,47 m

Voortstuwing:             Enkelschroef; compound stoommachine 4 cil.; 1200 ipk

Snelheid:                    11,5 knopen.

Passagiers:                 1e klasse: 112,    2e klasse: 72,   3e klasse: 430

Bemanning:                66

Op 4 november 1880 werd de latere Obdam te water gelaten als s.s. "British Queen". De eigenaar, British Shipowners, kreeg het schip overdragen op 15 januari 1881 om vervolgens op 31 januari de maidentrip van Liverpool naar New York te maken. De "British Queen" werd in 1883 gecharterd door de New Zealand Shipping Comp. Na haar laatste reis in november 1880 werd het schip opgelegd.

1889 Een één-schip-rederij kocht het schip voor de verhuur aan de NASM. Op 23 maart 1889 vertok het schip, inmiddels omgedoopt tot s.s. "Obdam", voor de eerste maal uit Rotterdam.

1890 Het schip wordt uitgerust met elektrische verlichting.

1890 Op 27 juli komt de "Obdam" in aanvaring met het Franse visserschip "Christophe Colomb" bij de Grand Banks van Terra Nova en neemt de overlevenden aan boord

1891 "Muiterij op de "Obdam", kapitein Bakker, en de juridische nasleep " Lees verder: Captain Albert's Blog

1893 Op 4 maart liep de "Obdam" aan de grond op de Hudson rivier Lees verder: Captain Albert's Blog


1895 Onderweg breekt öp 31 oktober de schroefas van de "Obdam" (kapitein Willem Ponsen) en wordt het schip door het ss "Pennland" (1) van de Red Star Line Halifax binnengesleept, waar gedokt wordt voor reparatie.
          Lees het volledige verhaal in Rotterdamsch Nieuwsblad 19-11
        
1896 "Bergloon voor ss "Pennland".  "Aan het stoomschip Pennland, dat den 2e november van het vorig jaar het stoomschip Obdam, der NASM, te 'Halifax binnenbracht, na het vanaf 31 Oct. op sleeptouw te hebben gehad, is een bergloon toegekend van £ 3750,- (f 45000). Zooals reeds vroeger medegedeeld, was de eisch der Pennland $ 100000 (f 250000).   (Rotterdamsch nieuwsblad 02-03-1896)

1896 Het schip ligt van 23 januari tot 5 mei ter reparatie en vervanging van de voortstuwing bij de werf "Fijenoord". De "Obdam" was oorspronkelijk uitgerust met een 4 cilinder compound stoommachine met 12 vuren. Deze werd nu vervangen door een triple expansie 3 cilinder stoommachine bij Fijenoord.

1896 Passagierslijst bij vertrek uit Rotterdam op 20 mei.                               (Het nieuws van de dag: kleine courant 21-05)


1898 De NASM verkocht de "Obdam" op 24 juni aan de Amerikaanse regering die het omdoopte in s.s. "McPherson". Het schip wordt verbouwd tot troepenschip voor het vervoer van manschappen en paarden tijdens de Amerikaans - Spaanse oorlog en maakte reizen naar o.a. Puerto Rico en Havana. Uitgebreid verslag in Captain Albert's Blog

1901 Op reis van New York naar Matanzas is het troepentransportschip "McPherson" op 4 februari op 8 mijl van Matanzas gestrand.

1905 Het schip werd verkocht aan Frank Zotti Steamship Company die haar de naam "Brooklyn" gaf.

1906 In dit jaar nam de Luckenbach Steamship Company te New York haar over en doopte haar om in s.s." Susan V. Luckenbach." Tot 1915 heeft ze onder die naam gevaren, in dat jaar volgde de verkoop aan Barber & Co. Inc. die de voormalige Obdam s.s. "Onega" doopte.

1918 Op 30 augustus werd de "Onega" 10 mijl uit de kust van Cornwall ter hoogte van Godrevy getroffen door een torpedo van de Duitse U-boot UB 123 en zonk.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 9 1999)

Joomla templates by a4joomla