Afdrukken
Hits: 5450

Nieuw Amsterdam 3








Bouwwerf:             Chantiers de l atlantique st Nazaire. (V 27)

Tonnage:               33.933 brt

L x B x H:              214,96 x 27,26 x 15,76 m

Voortstuwing:        2    7 cil. Sulzer dieselmotoren, type 7RLB66 (660x1400); 29.370 rpk

Snelheid:               21 knopen

Passagiers:            1.214

Bemanning:           536 

Op 20 oktober 1980 maakte de HAL-directie bekend dat aan de Franse werf Chantiers de l'Atlantique de opdracht was gegeven voor de bouw van een nieuw schip. Met de opdracht was een bedrag gemoeid van US $ 135 miljoen. De derde "Nieuw Amsterdam" werd in Nederland ontworpen, maar gebouwd in Frankrijk vanwege een betere financieringsregeling.

Op 4 november 1981 werd de kiel voor bouwnummer V27 gelegd in het gegraven dok. De oplevering ging gepaard met enkele tegenslagen (kortsluiting in hoofdpaneel machinekamer), maar op 17 juni werd het schip opgeleverd door de bouwwerf en op 9 juli door onze erevoorzitter H.K.H. Prinses Margriet gedoopt in Le Havre.

1983 "Nieuw Amsterdam" ondergebracht in Holland America Line Tours N.V. te Willemstad, Antillen.. Volgeboekt vertrok het schip op zondag 10 juli voor haar maidentrip naar New York. Het interieur was een ontwerp van de heer F.W. Vlaming van het Utrechtse Architectenbureau, het huidige VFD. Aan boord bevond zich een uitgebreide kunstcollectie die deed herinneren aan de tijden van de West Indische Compagnie. Het latere zusterschip "Noordam" (3) kreeg een collectie kunst die herinnert aan de VOC. 

1989 De "Nieuw Amsterdam" werd verkocht aan Holland America Cruises N.V., Sint Maarten-N.A., en kwam in beheer bij Holland Amerika Lijn B.V. en Carnival Cruise Line Inc.

1996 Het schip werd doorverkocht aan HAL Antillen N.V., Rotterdam en kwam in beheer bij Holland Amerika Line Westours Inc. en Carnival Cruise Line Inc.

1999 Op 10 augustus werd het voorlopig koopcontract getekend met American Classic Voyages Inc., Chicago voor overdracht in de herfst van 2000

2000 Doorverkocht aan Wind Surf Ltd., Seattle, Wa., thuishaven en vlag Nassau, Bahamas en in beheer bij Holland Amerika Line Westours Inc. en Carnival Cruise Line Inc.

2000 Na 17 jaar trouwe dienst is de "Nieuw Amsterdam" (3) op 18 oktober, 13 mijl uit de kust, overgedragen aan American Classic Voyages Inc.onder de brandnaam United States Lines en omgedoopt in "Patriot". Onder die naam arriveerde het schip op 2 december te San Francisco Bay om vandaaruit te vertrekken voor de eerste reis, een 7-daagse cruise naar Hawaï.

2001 Slechts een jaar later, in oktober, ging deze rederij failliet. De "Patriot" was nog niet afbetaald aan moedermaatschappij Carnival en werd zodoende op 27 januari 2002 weer eigendom van de grootste schuldeiser van de failliete rederij, Carnival.

2001 Op 15 maart vertrok het schip met de naam "Nieuw Amsterdam" weer op de romp geschilderd, uit Honolulu naar Charleston voor een refit. Er waren plannen om het schip weer in de vaart te brengen voor de Holland America Line. Maar het zou anders lopen!

2002 In januari kwam het schip onder de vlag van de Bahamas en kreeg als roepsein C6FT5. In april werd het schip verkocht aan Wind Surf Ltd., Seattle, Wa.,  Daarna, op 7 mei, werd het schip voor 10 jaar in charter overgedragen aan Louis Cruises te Cyprus. Deze maatschappij heeft weer een charterovereenkomst gesloten met het Engelse Thomson Holidays. De voormalige "Nieuw Amsterdam" vertrok in mei uit Charleston naar Piraeus voor reparatie. Vanaf 19 augustus voer het schip onder de naam "Thomson Spirit". Al in oktober werd het schip herdoopt in "Spirit".

2003 In mei kreeg het schip als thuishaven en vlag Nassau, Bahamas. Het kwam in beheer bij Louis Shipmanagement Ltd., te Athene, en werd opnieuw herdoopt in "Thomson Spirit"

2004 Vanaf 12 november 2004 kwam het zusterschip "Noordam" (3) eveneens in de vaart bij Thomson, onder de naam "Thomson Celebration". Beide schepen kregen als thuishaven en vlag Limassol, Cyprus.

2007 In september kwam de "Thomson Spirit" in aanvaring met het cruiseschip "Ocean Majesty". Daarbij liep het schip schade op aan de boeg.

2008 Op 15 februari werd het schip verkocht aan Bella Shipping Co. Ltd., te Limassol, Cyprus en in beheer bij Louis Shipmanagement Ltd., Athene.

2010 Verkocht aan Spirit Holding Ltd., Valletta, op Malta en in beheer bij Core Marine Ltd., Piraeus.Roepsein 9HA2336.

2012 In april verkocht aan Spirit Trading Opco LLC, Valletta, Malta en in beheer bij Core Marine Ltd., Piraeus

2014 Tijdens de Olympisch Winterspelen in Sochi lag het schip samen met de cruiseschepen "Grand Holiday" en "Louis Olympia" afgemeerd als drijvende hotelaccommodatie.

2018 In maart lag het schip in Drapetsona Bay, Piraeus, Griekenland, werd herdoopt "Marella Spirit" en vertrok naar Valletta, Malta. In oktober liep de charter voor de "Marella Spirit" af en werd het schip verkocht voor de sloop en vertrok van Barcelona naar Piraeus, Griekenland. Daar werd het schip in november herdoopt als "Mare S" en na een paar dagen nog eens herdoopt in "La Spirit". Begin december werd zij op het strand gezet te Alang, India en kon de sloop beginnen.

 
(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998

Websites:
Maritiem Historische Databank