Moerdijk 1










Bouwwerf:                 Joh. C. Tecklenborg AG schiffwerf Maschinenfabrik, Geestemünde  (262)

Tonnage:                   7310 brt

L x B x H:                  148,74 x 18,54 x 11,96 m

Voortstuwing:            Enkelschroef; triple expansie stoommachine  3600 ipk

Snelheid:                  12 knopen

Passagiers:               12

Bemanning:              66 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken en te water gelaten in 1914 als de "Denderah" voor de Deutsche Dampfschifffahrtes Gesellschaft Kosmos uit Hamburg (Kosmos Lijn). Na afbouw opgelegd.

1915 Door de HAL gekocht, maar het schip bleef opgelegd voor de duur van de oorlog. Op 28 augustus 1916 geregistreerd onder Nederlandse vlag.

1918 In november verlangden de Geallieerden na het beëindigen van de vijandigheden dat het schip aan hen werd overhandigd, omdat zij de rechtsgeldigheid van de overeenkomst uit 1915 betwistten. Het schip werd overgedragen aan de British Shipping Controller en bleef opgelegd tot het meningsverschil was opgelost. De beslissing viel uit in het voordeel van de HAL in 1920 en het schip werd naar Rotterdam gebracht en omgedoopt tot "Moerdijk".

1920 Op 30 juni begon haar eerste reis van Rotterdam naar Zuid-Amerika, waarmee ze een nieuwe dienst opende: de Rotterdam – Zuid-Amerika Lijn (HAL en v. Nievelt & Goudriaan).
Ze had een weinig opwindende carrière op deze dienst en werd als oud ijzer verkocht op 28 augustus 1933 voor 58.000 gulden aan het Italiaanse bedrijf Soc. NA Cantieri Di Portovence uit La speczia.



Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2


Joomla templates by a4joomla