Maasdam 5










Bouwwerf:                 Fincantieri C N Italiana S.p.A, Monfalcone, Italy (5.882)

Tonnage:                   55.451 brt

L x B x H:                   218 x 34 x 7,7 m

Voortstuwing:             Grande Motore dieselmotoren; 48.286 rpk

Snelheid:                    22 knopen

Passagiers:                 1.266 

Bemanning:                   602 

Oorspronkelijk was dit tweede schip uit de Statendam-klasse "Stellendam" genaamd maar nog voor de indienststelling heeft ze haar huidige naam "Maasdam" gekregen.

1993 Het schip wordt opgeleverd aan Wind Surf Ltd. (Holland America Line) te Nassau, Bahamas.

1995 Op 16 augustus deed de "Maasdam" (5) voor het eerst Rotterdam aan en meerde af aan de Parkkade. Sinds de "Prinsendam" in 1973 vertrok uit Rotterdam had geen passagiersschip van de Holland Amerika Lijn deze stad nog aangedaan.

1996 Het schip gaat over naar Holland America Line  Westours Inc.

2011 Het schip wordt gerenoveerd, de zo geheten Signature of Excellence refit.

2020 Vanwege de perikelen van de Corona-crisis werd op 15 juli de verkoop van de "Maasdam" en drie andere HAL-schepen ("Rotterdam", "Veendam" en "Amsterdam") bekend gemaakt.
De "Amsterdam" en "Rotterdam" gaan in het najaar over naar Fred. Olsen Cruise Lines en worden herdoopt in resp. "Bolette" en "Borealis". De kopers van de "Amsterdam" en "Veendam zijn nog niet bekend gemaakt.

Accidents & Incidents

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998

Joomla templates by a4joomla