Maasdam 5










Bouwwerf:                 Fincantieri C N Italiana S.p.A, Monfalcone, Italy (5.882)

Tonnage:                   55.451 brt

L x B x H:                   218 x 34 x 7,7 m

Voortstuwing:             Grande Motore dieselmotoren; 48.286 rpk

Snelheid:                   22 knopen

Passagiers:               1.266 

Bemanning:               602 

Oorspronkelijk was dit tweede schip uit de Statendam-klasse "Stellendam" genaamd maar nog voor de indienststelling heeft ze haar huidige naam "Maasdam" gekregen.

1993 Het schip wordt opgeleverd aan Wind Surf Ltd. (Holland America Line) te Nassau, Bahamas.

1995 Op 16 augustus deed de "Maasdam" (5) voor het eerst Rotterdam aan en meerde af aan de Parkkade. Sinds de "Prinsendam" in 1973 vertrok uit Rotterdam had geen cruiseschip van de Holland America Line deze stad nog aangedaan.

1996 Het schip gaat over naar Holland America Line  Westours Inc.

1996 Aan het Soto Reef bij de Kaaiman eilanden werd op 12 januari schade toegebracht door een slepend anker.

1998 Tijdens een HAL-excursie in Florida raakten bij een busongeluk 4 passagiers in kritieke toestand, werden er 4 zwaar gewond en liepen 20 anderen lichte verwondingen op. Het ongeluk gebeurde toen de touringcar bij een afslag in botsing kwam met een auto.

2005 Op 10 april had de "Maasdam" tijdens slecht weer te maken met motorstoring, waardoor haar kruissnelheid afnam en haar vaarroute moest worden verlegd. Het aanlopen van de havens Half Moon Cay Island (Bahamas) en San Juan (Porto Rico) werd geannuleerd.

2007 In de haven van Savannah Georgia konden op 6 mei 133 passagiers niet inschepen omdat bleek dat de havenautoriteiten niet toegerust waren voor een veilige afhandeling. Alle passagiers werden door Holland America Line per bus overgebracht naar de volgende aanloophaven Charleston SC.

2009 Op 17 maart ontstond aan boord van de "Maasdam" een brand in de crew galley (keuken) die snel kon worden geblust met een brandblusser.

2009 Tijdens het passeren van de St. Lawrence Seaway op 22 mei ondervond het schip onverwacht een flinke slagzij naar stuurboord door een fout in de automatic pilot, waarop de kapitein overschakelde op handbediening om te voorkomen dat het schip op een zandbank liep. Er ontsond schade aan het interieur, o.a. in de dining room (gebroken serviesgoed en veel gemorst buffeteten, maar ook in de bars en lounges.

2011 De "Maasdam" werd gerenoveerd, de zogeheten Signature of Excellence refit.

2011 Een 75 jarige man raakte in Northumberland Strait (Canada) overboord. Op 4 oktober werd hij door zijn vrouw als vermist opgegeven bij aankomst in Charlottetown (Prince Edward Island). Toen de man niet op het schip werd gevonden, begon de kustwacht een zoekactie. Later werd het lichaam van de man gevonden door een plaatselijke visser.

2018 Op de rede van Avatiu (Rarotonga, Cook eilanden) raakte een vrouwelijke passagier (70) tijdens het overstappen van de tender tussen tender en schip vanwege een ruwe zee en een sterke golfslag. Toen zij uit het water werd gehaald was de vrouw nog bij kennis, maar verloor kort daarop het bewustzijn. Het medisch team van het schip was snel ter plaatse, maar slaagde er niet in de vrouw te reanimeren.

2020 Onderweg van Tauranga naar Napier, varend uit de oostkust van North Island (Nieuw Zeeland) werd op 5 februari een bemanningslid vanwege een hersenberoerte per helicopter overgebracht naar Hawke's Bay Hospital (Hastings, NZ).

2020 Na het besluit van Holland America Line op 13 maart om alle activiteiten van de vloot op te schorten vanwege de Corona-pandemie, werd de cruise vanuit Nieuw Zeeland via verschillende eilandgroepen afgebroken en verlegde de "Maasdam" direct de koers naar San Diego. Alleen Honolulu werd nog aangedaan om te bunkeren. Op 23 maart aangekomen bij San Diego, kreeg het schip op 26 maart toestemming om binnen te lopen. Vanaf 27 maart mochten alleen de passagiers en bemanningsleden van wie het reiscontract afliep vertrekken, de overige bemanning mocht niet van boord.

2020 Vanwege de perikelen van de Corona-crisis werd op 15 juli de verkoop van de "Maasdam" en drie andere HAL-schepen ("Rotterdam", "Veendam" en "Amsterdam") bekend gemaakt. De "Amsterdam" en "Rotterdam" gingen in het najaar over naar Fred. Olsen Cruise Lines en werden herdoopt in resp. "Bolette" en "Borealis". Later werd bekend dat de "Maasdam en "Veendam" overgenomen zijn door het Griekse Seajets.
Marios Iliopoulis, eigenaar van ferry-rederij Seajets, was een contract voor 6 maanden overeengekomen met Optimum Shipmanagement Services voor het management van haar groeiende vloot cruiseschepen. Optimum beheert ook de schepen van Celestyal Cruises. Iliopoulos verraste de markt in juli door zich met de aankoop van de voormalige "Oceana" (77.499 brt)) van P&O Cruises ook te begeven op de markt van meerdaagse cruises in de Middellandse Zee. De "Oceana" is herdoopt in "Queen of the Oceans". Nu is duidelijk geworden dat deze operator van 21 highspeed ferries in de afgelopen weken 3 cruiseschepen heeft aangekocht. Eind augustus vond de overdracht plaats van nog 2 schepen. Het zijn de voormalige HAL schepen "Veendam" (1996 57.100 brt) en "Maasdam" (1993 55.600 brt). De "Veendam" werd afgeleverd in Katakolon en is herdoopt in "Aegean Majesty". De "Maasdam" ging bij aflevering in Piraeus in dok en heet nu "Aegean Myth".

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998

Joomla templates by a4joomla