Artikelindex

Burgerdijk



Bouwwerf:             C.vd Giessen & zonen Scheepswerven N.V. (483)

Tonnage:              6869 brt

L x B x H:             126,93 x 16,46 x 11,89 m.

Voortstuwing:       Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000 apk

Snelheid:             12 knopen

Passagiers:          3,    na 1934:  7

Bemanning:         44 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. De kiel werd gelegd op 1 mei 1919 en de romp werd te water gelaten op 8 oktober 1920.
Arriveerde op 28 februari 1921 in Belfast voor de installatie van de motor die deel uitmaakte van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de Justicia.
Overgedragen aan de HAL op 19 juni 1921.

Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar New York op 25 juni 1921. In dienst op de routes naar de noordoostkust van Amerika en de havens in de Golf.

1924 Onderweg van New York naar Rotterdam, onder kapitein F.W. Barendse blijkt op 1 februari brand te zijn in een lading tabaksstengels.  (Bron: Raad voor de Scheepvaart)

1927 Op de Nieuwe Waterweg loopt de "Burgerdyk" (kapitein L.M.J. Scriwanek) aan de grond, maar komt met hoog water weer vrij. (Bron: Raad voor de Scheepvaart)

1928, 20 januari  Roer verloren op Atlantische oceaan (zie BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)

1931   In de nacht van 16 augustus werd de prauw "Bintang Siang", geladen met gedroogde vis, overvaren. De "Burgerdijk"(kapitein D.C. Wijers) slaagde erin alle 8 opvarenden aan boord te nemen.
           (Bron: Raad voor de Scheepvaart)

1932  Onder loodsaanwijzing in de haven van Port Said komt de "Burgerdyk", kapitein D.C. Wijers, in lichte aanvaring met het Britse ss "Clan Mactavish".  (Bron: Raad voor de Scheepvaart)


1934  De passagiersaccommodatie wordt vergroot naar zeven door ombouw van de bemanningsaccommodatie.

1940  Op 9 januari vertrok de "Burgerdyk" vanuit Rotterdam voor een reis naar New York met een hoeveelheid goud van de Nederlandsche Bank ter waarde van 5 miljoen gulden.
          Vanwege de oorlogsdreiging vanuit Duitsland was de Nederlandsche Bank begonnen aan een programma om stapsgewijs de hele Nederlandse goudreserve over te brengen naar New York.
          Hierbij werd voornamelijk gebruik gemaakt van de schepen van de Holland Amerika Lijn.
 
 1940 10 februari Torpedering door onderzeeboot U 48 (zie link BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)


Zusterschepen: Beemsterdyk, Binnendyk, Blijdendyk, Breedyk, Bilderdyk, Boschdyk, Blommersdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wrecksite.eu

Captain Albert's Blog


Joomla templates by a4joomla