Bouwwerf: "De Noord", Alblasserdam (132)
Tonnage: 6872 brt
L x B x H: 126,93 x 16,46 x 11,89 m
Voortstuwing: Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000apk
Snelheid: 12 knopen
Passagiers: 3
Bemanning: 51
Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten op 21 juni 1922 en overgedragen aan de HAL op 24 juli 1922.
1922 Het schip Ze arriveerde op 15 augustus in Belfast bij de werf van Harland & Wolff voor de installatie van de hoofdmotoren, die deel uitmaakten van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de "Justicia". Op 19 oktober werd de installatie voltooid en bij terugkeer in Rotterdam werd het schip opgelegd als gevolg van de economische crisis.
1923 Ze begon haar eerste reis op 27 december van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans. Ze voer voornamelijk op deze route, en af en toe naar de havens aan de noordoostkust van Noord-Amerika.
1928 20 januari Een poging werd ondernomen tot het slepen van zusterschip ss "Burgerdijk", dat haar roer verloren had op de Atlantische oceaan.De toenmalige kapitein ontving die middag om 13.33 u. een telegram, verzonden door directeur Wierdsma vanaf het ss "Rotterdam", met het volgende verzoek: "Ziet gij mogelijkheid zodra het weer afneemt de "Burgerdijk" naar Queenstown, desnoods de Azoren te slepen"? Er werd een verbinding gemaakt en er werd inderdáád gesleept. Maar lang duurde dit niet, want de tros begaf het. En de "Roode Zee" van L. Smit & Co, werd toen alsnog om assistentie gevraagd. (Bron: Oosterwijk, B; Smit 150 jaar, 1842 – 1992; Smit Internationale 1992 ISBN: 9060135199) (Zie ook Vlootlijst bij ss "Burgerdijk")
1931 Kapitein David Sjerp werd in Havanna, aan boord van de "Boschdyk" getroffen door een beroerte en werd op 4 oktober opgenomen in het ziekenhuis aldaar. Op 5 November keert hij als passagier met dezelfde "Boschdyk" terug naar Rotterdam. Herstel bleef uit en in 1932 werd hij op wachtgeld gesteld. (Bron: http://www.avondlog.nl/tags/kapitein)
1934 De passagiersaccommodatie werd vergroot naar zeven door de ombouw van bemanningsaccommodatie.
1940 Op 10 mei lagen aan de Wilhelminakade de "Veendam", de "Boschdyk" en de "Statendam". De "Veendam" en de "Boschdijk" zijn nog wel vaarklaar gemaakt, maar niet meer uitgevaren na de telefonische mededeling van de havenmeester, dat vertrek niet meer mogelijk was vanwege magnetische mijnen die in de Nieuwe Waterweg waren afgeworpen. Tijdens de gevechten raakte behalve de "Statendam" ook de "Boschdyk" in brand. Het schip werd op 16 juli door de sleepboten "Charlois", "IJselmonde" en "Phoenix" naar Hendrik-Ido-Ambacht gesleept voor sloop bij de N.V. Holland, Scheepswerf en Machinehandel. (Bron: De Maasbode 16-07-1940)
1942 Het casco werd op 25 maart aangekocht door de Luftwaffe voor oefendoeleinden en door 2 sleepboten overgebracht naar Peeneműnde, waar het nog datzelfde jaar ten onder ging. (Bron: Rotterdam Oorlogshaven, Jac. J. Baart, 2010)
Zusterschepen: "Binnendyk", "Blijdendyk" (1), "Breediyk", "Burgerdyk", "Bilderdyk", "Beemsterdyk", "Blommersdyk".
Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea"; uitgave HAL, second edition 1950
Websites
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal