Afdrukken
Hits: 2872

Damsterdyk









Bouwwerf:            Wilton's machinefabriek en scheepswerf (322)

Tonnage:              10.155 brt

L x B x H:              155,20 x 19,66 x 12,19 m

Voortstuwing:        Viertakt dieselmotor B & W; dubbelschroef; 6500 apk

Snelheid:               14,5 knopen

Passagiers:            30

Bemanning:           54

 

Gebouwd uit staal met drie dekken als gecombineerd vracht-/passagiersschip. Te water gelaten op 17 mei 1930 en overgedragen aan de HAL in augustus van dat jaar. Ontworpen voor de dienst op de Amerikaanse westkust en Canada, begon haar eerste reis, onder kapitein G.C. Kok, van Rotterdam naar Vancouver op 13 september 1930.

1940 Aangemeerd in Rotterdam, toen de Duitsers op 10 mei Nederland binnenvielen, werd het schip op 7 augustus in beslag genomen, zwart geverfd en in dienst genomen als de RO 12.
Aanvankelijk was het schip bestemd om deel te nemen aan Operatie Seelöwe.

1941 Toen de invasieplannen werden afgeblazen zou het schip oorspronkelijk ondergebracht worden bij de HAPAG rederij als "Műhlhausen", maar dit plan ging niet door toen zij vanaf 9 juli dienst ging doen als doelschip voor de Duitse luchtmacht.

1942 Op 29 september ging het schip over naar de Duitse marine, werd verbouwd bi de werf Blohm & Voss in Hamburg.

1943 Als trainingsschip voor onderzeebootbemanningen bij het 27ste flottielje, werd zij bekend onder de naam Zielschiff 27. Hapag bleef echter het management voeren. Vanaf maart werd de "Műhlhausen" gestationeerd in Gotenhafen (Gdynia, Polen) als doelschip in een oefenkonvooi voor het 27ste U-bootflottielje  bij het trainen van groepsaanvallen.

1944 Op 16 september werd het schip getroffen door een bomtreffer en brandde gedeeltelijk uit.

1945 Op 5 april, terwijl ze ter reparatie in Kiel lag, werd het schip beschadigd bij een luchtaanval en in mei viel het schip in geallieerde handen met alleen de romp nog in redelijke staat.

1947 Het schip keerde op 16 februari in Rotterdam terug en ging naar de werf van Wilton Fijenoord voor her-motorisering, reparatie en renovatie:

Tonnage:                 10.829 brt

L x B x H:                 155,20 x 19,66 x 12,19 m

Voortstuwing:           twee 6 cil. 2-slag enkel werkende Schulzer diesels; 8.400 apk

Snelheid:                 16 knopen.

Passagiers:               46

Bemanning:             54

1949 Op 5 januari kwam het schip weer in dienst van de HAL, werd omgedoopt in "Dalerdyk" en keerde terug op haar vooroorlogse route met een eerste vertrek uit Rotterdam op 28 januari.


1963 Op 26 juli werd ze verkocht aan Belvientos Cia. Naviera SA uit Panama en omgedoopt in "Presvia". In augustus werd ze voor schroot naar Japan verkocht.

Zusterschip: Delftdyk/Dongedyk

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)
(foto: Arie Groeneweg; Hij kocht deze foto in Wilmington (Ca.) op zijn eerste reis met de Dalerdyk als swtk in 1960)


Bronnen:
Baart, Jac.J. Rotterdam Oorlogshaven; Walburg Pers , Zutphen 2010) ISBN 978.90.5730.673.0
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2


Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

ssMaritime