Bouwwerf: C.vd Giessen & zonen Scheepswerven N.V. (483)
Tonnage: 6869 brt
L x B x H: 126,93 x 16,46 x 11,89 m.
Voortstuwing: Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000 apk
Snelheid: 12 knopen
Passagiers: 3, na 1934: 7
Bemanning: 44
Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. De kiel werd gelegd op 1 mei 1919 en de romp werd te water gelaten op 8 oktober 1920.
Arriveerde op 28 februari 1921 in Belfast voor de installatie van de motor die deel uitmaakte van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de Justicia.
Overgedragen aan de HAL op 19 juni 1921.
Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar New York op 25 juni 1921. In dienst op de routes naar de noordoostkust van Amerika en de havens in de Golf.
1928, 20 januari Roer verloren op Atlantische oceaan (zie BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)
(Bron: Raad voor de Scheepvaart)
1932 Onder loodsaanwijzing in de haven van Port Said komt de "Burgerdyk", kapitein D.C. Wijers, in lichte aanvaring met het Britse ss "Clan Mactavish". (Bron: Raad voor de Scheepvaart)
1934 De passagiersaccommodatie wordt vergroot naar zeven door ombouw van de bemanningsaccommodatie.
Vanwege de oorlogsdreiging vanuit Duitsland was de Nederlandsche Bank begonnen aan een programma om stapsgewijs de hele Nederlandse goudreserve over te brengen naar New York.
Hierbij werd voornamelijk gebruik gemaakt van de schepen van de Holland Amerika Lijn.
Zusterschepen: Beemsterdyk, Binnendyk, Blijdendyk, Breedyk, Bilderdyk, Boschdyk, Blommersdyk
(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)
Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950
Websites
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Wrecksite.eu
Captain Albert's Blog