1910 Chr. Ruthof, Mainz-Kastel 760 ton
L x B x H = 62,30 x 8,15x 2,63 meter
Twee compound 2 cil. stoommachines, 2 schr., 330 i.p.k.
1916: (1 januari) N.V. Reederij J.H. Koenigsfeld (HAL), Rotterdam
1943: (15 januari) door de Duitsers in beslag genomen
1943: (4 februari) in dienst bij Trossensperre Hoek van Holland
1945: (juni) terug, bij scheepswerf “De Hoog', Rotterdam zonder motor
1946: Bij N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek verbouwd: 2 tew cil. dieselmotor, 450 r.p.k.
1960: 'ST.MARlA ll', RL. den Breejen, Rotterdam

1972: 'ST.MARlA ll', M.C. van der Meijden, Zaltbommel (gehermotoriseerd: dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln, 510 r.p.k.)
1975: 'LUCTOR’ A.G. van Dijk, Rotterdam
1985: 'EVELlEN', D. Waalboer, Dordrecht
1997: FRAMTlJD', VoF Framtijd-Wagt-Alfredsson, Amsterdam

Bron:

G.J. de Boer, “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X




Joomla templates by a4joomla