141013 HAL6241 External  

          










Bouwwerf:             Fincantieri C.N. Italiana S.p.A., Porto Marghera, Italy (6241)

Tonnage:              99.836 brt

Voortstuwing:        Electric Motors 2 Pod x 14,000 kW
                             DD-GG  4 x MAK 12V43C;  Vermogen 12,600 kW

L x B x H:              297,20 x 35 x 7,95 m

Snelheid:              18 knopen          

Passagiers:           2650

Bemanning:          1000


2016 De kiellegging van de "Koningsdam", genoemd naar Koning Willem Alexander, vond plaats in augustus 2014. Het schip werd opgeleverd op 31 maart 2016. Zij vertrok voor haar maiden voyage op 8 april vanuit Civitavecchia. Op zaterdag 21 mei werd het schip te Rotterdam op feestelijke wijze gedoopt door H.K.H Koningin Maxima. Het schip is van de nieuwe Pinnacle Class cruiseschepen die Holland America Group laat bouwen bij Fincantieri C.N. Italiana S.p.A., Porto Marghera, in Italië.
Met 99.500 brt is het ook het grootste schip in de HAL vloot en heeft accommodatie voor 2650 passagiers. Wat het interieur betreft, wordt, net als bij de "Nieuw Amsterdam", gebroken met het traditionele Dutch design van ontwerpbureau FCD. De new look is gerealiseerd door de firma's Yran Storbratten, Oslo en Adam Tihany (New York).

2019 Voortstuwing - /Powerloss
Aan het eind van een 12-daagse Mediterranean Legends Cruise en onderweg van Malta naar Italië, op 4 oktober, kreeg de "Koningsdam" in de Straat van Messina te maken met uitval van de stroom en de Azipod /thruster - voortstuwing. Via het boord-systeem liet de kapitein weten dat het verband hield met een computerstoring. Het schip kon de passage doorzetten met 1 van de 4 MAK-dieselmotoren.
Om 13.00 uur werd bericht dat twee motoren weer operationeel waren en de stroomvoorziening was hersteld. (Bron: www.cruisemapper.com)

 

2020 Verdrinking
Begin januari maakte het schip een 10-daagse rondreis vanuit Port Everglades langs Half Moon Cay Island, Grand Turk Island, de Dominicaanse Republiek, Bonaire en Curacao. Terwijl het schip op 13 januari voor anker lag bij Half Moon Cay werd een mannelijke passagier levenloos in de strandbranding aangetroffen. Reanimatie mocht niet meer baten en het lichaam werd overgebracht naar het plaatselijke ziekenhuis, waar de man officieel werd doodverklaard. (Bron: www.cruisemapper.com)

2020 Repatriëring bemanning vanwege Corona-pandemie
Terwijl het schip vanaf 20 mei lag afgemeerd in Puerto Vallarta (Mexico) werd op 21 mei toestemming verkregen om 73 bemanningsleden over te brengen naar Mexico-city om vandaaruit naar Amsterdam gevlogen te worden. Op 22 mei konden 187 bemanningsleden in twee groepen van boord, waarvan er 171 werden overgevlogen naar Barbedos en 16 naar Mexico-city. Kort daarop konden de overige 414 bemanningsleden met bussen naar het plaatselijke vliegveld voor de door Holland America Line georganiseerde chartervluchten naar huis, o.a. naar Belgrado (Servië) en Mexico-city. (Bron: www.cruisemapper.com)

 

2022 – Op 9 april werd de ms Koningsdam het eerste grote cruiseschip dat een Canadese haven aandeed na de 2-jarige pauze in de cruisevaart als gevolg van de Covid-19 crisis. Dit was tijdens een repositioning cruise van San Diego, USA naar Vancouver BC. Het bezoek van de Koningsdam aan Victoria Harbour op Vancouver Island, BC was een maiden call en markeerde ook de 905 dagen sinds het laatste bezoek van een cruiseschip aan de Canadese zeehaven. Het evenement werd gevierd door Gus Antorcha, president van de Holland America Line en regeringsfunctionarissen van British Columbia. Vancouver is in 2022 de thuishaven van het schip voor het Alaska seizoen 2022. (Bron: cruisemapper.com)

 

2022 – op 8 augustus werd een 31-jarige mannelijke bemanningslid als vermist opgegeven. Hij is vermoedelijk overboord geslagen terwijl het schip in het Gasteneau Channel voer, tussen het vasteland van Alaska en Douglas Island/Alexander Archipel. Het schip was op weg van Juneau naar Skagway. Er werd om 22.45 lokale tijd contact opgenomen met de US Coast Guard in Juneau. Er werd al snel een 45 ft RB-M (Response Boat-medium) gestuurd. Een uur later werd vanaf Coast Guard Air Station Sitka een Sikorsky MH-60 Seahawak reddingshelicopter gelanceerd. De zoektocht werd bijgestaan door de ms Eurodam. Beide cruiseschepen bleven enkele uren in het gebied voor ze door de USCG werden vrijgegeven. De politieteams van Juneau doorzochten de kustlijnen. De operatie werd op 9 augustus in de middag opgeschort. Het lichaam werd niet gevonden. Volgens een verklaring van de Holland America Line op 9 augustus bleek uit camerabeelden dat de man opzettelijk overboord ging door over de reling te klimmen en overboord te springen. Hij was sinds mei 2022 aan boord werkzaam als toetsenist. (Bron: cruisemapper.com)



 
Joomla templates by a4joomla