Bron: Holland America Line drijft capaciteit in Benelux op – Parez Cruise Communications

Holland America Line drijft capaciteit in Benelux op

Holland America Line verhoogt het aantal afvaarten vanuit Nederland van 24 deze zomer tot 28 in 2025 en 36 in 2026.

Dat kondigde VP International Sales Nico Bleichrodt van Holland America Line aan naar aanleiding van de aanloop van de ROTTERDAM en ZUIDERDAM in Zeebrugge. Op uitnodiging van Holland America Line en Glenaki Tourism Industry Consultancy bezochten een aantal reisagenten de schepen en kregen een presentatie door Business Development Manager Joeri Vaessen. De cruises zijn na de Covid-crisis weer helemaal terug. Dit blijkt uit de cijfers van de Cruise Lines International Association (CLIA) voor 2023. Het aantal Belgische cruisereizigers steeg vorig jaar tot 83.000. In 2019, het laatste jaar voor de pandemie, waren er dat maar 66.000. In Nederland groeide het passagierscijfer in 2023 tot 120.000.

Nico Bleichrodt, Vice President International Sales & Marketing bij Holland America Line reageert positief op het nieuws. “De gegevens bevestigen wat we in Europa zien: de meeste markten zijn volledig terug op pré-Covid level en zelfs daarboven. Nederland is met 120.000 passagiers opnieuw op het niveau van 2019. België daarentegen zit nu op 83.000. Deze groei is explosief. Bovendien moeten we er rekening mee houden dat 2023 eigenlijk nog geen volledig jaar was, want Azië was in het eerste kwartaal nog dicht voor cruiseschepen. We zagen in 2023 wel een trend dat het grootste gedeelte van de Belgische passagiers in Europa bleef. De Middellandse Zee is in België het grootste vaargebied, gevolgd door NoordEuropa en dan het Caraïbisch gebied. Voor ons is Noord-Europa belangrijk door onze lokale vertrekken.” De afvaarten vanuit Nederland zullen bij Holland America Line de volgende jaren nog aan belang winnen. Nico Bleichrodt: “We hebben dit jaar 24 vertrekken met voornamelijk de Rotterdam die cruises van 7 en 14 nachten uitvoert. Daarnaast hebben we in de zomer vier afvaarten met de Nieuw Statendam vanuit Amsterdam en de Zuiderdam die een aantal keren naar Nederland komt voor langere cruises. Dit gaan we verder uitbouwen naar volgend jaar toe met 28 vertrekken. De Zuiderdam die eigenlijk het hele seizoen vanuit Kopenhagen vaart, wordt volgend jaar ook gepositioneerd in Rotterdam. Dit betekent een enorme groei van 63.000 naar 75.000 beschikbare bedden. Het moet ons toelaten om met name ook aan de Nederlandse en Belgische markten te bouwen. We zien vaak dat first-time cruisers vanuit Nederland vertrekken op een zeven- of veertiendaagse cruise naar het noorden. Daar zit een enorme groei in.”

Naar 36 afvaarten vanuit Nederland.

In 2026 wordt Nederland als thuishaven nog groter met 36 afvaarten. Bleichrodt: “De rederij legt de druk op mijn schouders! Binnenkort zullen we de details van de vaarschema’s bekendmaken. We hebben wel al aangekondigd dat we het commitment naar Rotterdam blijven maken. En dat heeft uiteraard te maken met onze Rotterdamse origine. De schepen staan ingeschreven in Rotterdam en we hebben een hele goeie samenwerking met Rotterdam. Niet onbelangrijk is bovendien dat in het vierde kwartaal van dit jaar shore power zal beschikbaar zijn. Alle onze schepen zijn uitgerust met een stekker om over te schakelen op walstroom.” Volgens de VP International Sales is het niet de ambitie van Holland America Line om na de Nederlandse ook de Belgische marktleider te worden. “Mijn ambitie is wel om ons marktaandeel te vergroten. We willen zoveel mogelijk gezonde handel drijven. Het gaat erom de juiste passagiers aan boord te krijgen. Wij hebben een enorme capaciteit en willen daarom nog veel meer met onze partners samenwerken, in eerste instantie om de vertrekken vanuit Nederland te blijven verkopen. Deze markt is goed voor 70 procent van de Belgische en Nederlandse klanten. Daarnaast zijn er de andere bestemmingen waaronder Alaska dat voor ons een belangrijk product is. We zien steeds meer Belgen die in Alaska varen, vaak in combinatie met onze landtours. Verder merken we een belangrijke groei in Zuid-Amerika en in Azië. We zien nu al dat de afvaarten voor 2025-2026 behoorlijk vol lopen. Er is veel interesse voor langere cruises en onze Legendary Cruises.”

Vooruitkijken naar 2025

Nico Bleichrodt benadrukt dat Holland America Line geen hinder ondervindt van de geopolitieke situaties in en rond Europa. “De Middellandse Zee zit vol. We zien geen terughoudendheid, ook niet bij de Amerikaanse gasten. In NoordEuropa was Sint-Petersburg de highlight van de Baltische cruises, maar we hebben ons dusdanig kunnen aanpassen. Het voordeel van een cruise is dat je de routes kan wijzigen. Er zijn in het gebied voldoende interessante bestemmingen die we kunnen aanlopen. De Baltische cruises zitten deze zomer gewoon vol. Wat we wel hebben gedaan, is meer cruises naar IJsland in de markt gezet. Toen we daarmee begonnen, zaten de schepen meteen vol. Dit jaar hebben we het volume opgekrikt. Daarnaast waren de Canarische Eilanden vanuit Nederland dit voorjaar iets nieuws. We doen deze cruise over in 2025 en we kijken om in 2026 een tweede afvaart voor te stellen omdat er veel vraag is vanuit Nederland en België naar deze bestemming. Dit heeft ook te maken met de ticketprijzen voor de vluchten die omhoog zijn gegaan en de mensen die niet meer willen of kunnen vliegen. Voor hen is deze route vanuit Rotterdam ideaal.”De zomer 2024 is volgens Bleichrodt zo goed als uitverkocht. “We hebben nog beperkte beschikbaarheden voor augustus en september, maar we willen de focus echt verleggen naar 2025. Over twee tot drie weken zullen we compleet de omslag maken. Dat geeft wel een lekker gevoel. Als ik met de partners praat hoor ik dat ook zij al met 2025 bezig zijn. Zeker België is bij ons geen lastminute-markt. Ik merk dat de trend van vóór Covid terug is en men zich al eerder richt op het volgende jaar. Partners promoten nu al onze routes voor 2025.”