Bilderdyk 2Na een uitgebreide studie van de mogelijkheid om op de Gulf- en South Atlantic dienst lichterschepen in te zetten werd besloten tot de bestelling van twee van deze schepen. De beide LASH-schepen (Lighter Aboard SHips) werden door de Antwerpse werf Cockerell gebouwd. Per schip konden 83 lichters van elk 370 ton worden vervoerd. Met behulp van de verrijdbare portaalkraan konden de lichters worden geladen en gelost. Door duwboten werden de lichters vervolgens via de rivieren verder landinwaarts vervoerd. De schepen werden uitgevoerd met een 2 tact enkelwerkend 9 cilinder dieselmotor van De Schelde - Sulzer die een vermogen van 26.100 pk leverden.
De HAL ging nauw samenwerken met de Duitse rederij Hapag-Lloyd onder de naam Combi Line. Als gevolg daarvan nam de Hapag Lloyd het bouwcontract van het tweede LASH-schip over. Dit schip werd later als München in de vaart gebracht.
De kiel van de Bilderdyk werd op7 juni 1971 gelegd, de tewaterlating volgde op 1 december 1971. Na de overdracht aan de Combi Line op 7 maart 1972 ving de Bilderdyk haar eerste reis naar New Orleans aan op 22 maart 1972. op 15 maart 1973 werd de gehele vrachtvloot van de HAL ondergebracht in de Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' BV. Per 1 januari 1975 werd de gehele vrachtdivisie verkocht en bleef de Bilderdyk varen onder haar eigen naam.
In 1986 werd het schip verkocht aan Central Gulf Lines Inc. die het schip herdoopte in Rhine Forest. De voormalige Bilderdyk vaart nog steeds onder deze naam.

Joomla templates by a4joomla