Regeringsschip in beheer van de HAL (1952 – 1963)

Tonnage:      9384 brt                                                                                                  
L X B X H:     136,76 x 18,94 x 10,50 m                                                                                                                    
Snelheid:      17 knopen                                                                                                                                  
Bemanning:   87
Passagiers:   900
Roepsein:      PELA

Net als vele andere Victory-schepen was het ss Costa Rica Victory binnen 3 maanden gebouwd bij de Permanente Metals Corporation in Richmond, California, onderdeel van Kaiser Shipyards voor de “United War Shipping Administration” als een troepen-/transportschip.

Als bouwnummer 529 werd haar kiel gelegd op 22 maart 1944 en werd zij in juni te water gelaten. Daarna werd zij afgebouwd en op 21 augustus overgedragen aan de “American-Hawaiian Steam Ship Company,” die haar beheerde voor de Amerikaanse regering. Zij waren uitgerust met twee Cross-compound stoomturbines (General Electric) met een vermogen van 8500 apk en dubbele reductie op één schroefas.

Zusterschepen waren Waterman (ex-La Grande Victory, 1944) en Zuiderkruis (ex-Cranston Victory).
1947 Alle drie worden aangekocht door de Nederlandse regering. Zij waren ingericht met grote slaapzalen, sanitair en eetzalen voor 1600 man. Zij vervoerden in dat jaar Nederlandse militairen naar Indonesië en repatrianten terug naar het moederland. De Groote Beer (roepsein: PELA) was eerst in beheer bij de N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
1951 De schepen werden verbouwd bij de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam en kregen accommodatie voor 830 passagiers. In de jaren daarna brachten zij vele duizenden emigranten naar Canada, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw- Zeeland.

1952 In mei kwam de Groote Beer weer in dienst, nu in beheer bij de HAL en maakte haar eerste reis Rotterdam – New York, via Halifax.
1961 Het schip ging met de zusterschepen over naar de N.V. Maatschappij “Trans Oceaan” te Den Haag, maar bleef in beheer bij de HAL.
1962 Op 12 juli, op reis van Southampton naar New York, komt het schip bij het eiland Wight op 12 juli 1962 in aanvaring met de Britse zandzuiger “Pen Avon”, maar raakt slechts licht beschadigd.
1962 In november fungeerden de “Groote Beer” en het ms "Johan van Oldenbarnevelt" van de N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, afgemeerd in Freemantle, als accommodatie tijdens de Brittish Empire en Commonwealth Games in Perth, Australië.
1963 het schip wordt in december verkocht aan John S. Latsis (Piraeus, Griekenland). Als “Marianna IV” maakt zij vanuit Noord Afrika en het Nabije Oosten pelgrimsreizen naar Mekka.
1965 Weer als “Groote Beer” in charter voor de HAL, maakt zij studentenreizen New York – Rotterdam in het kader van het Atlantic Educational Program.
1966 Het schip gaat als “Marianna IV” over naar John S. Latsis en wordt maart 1967 opgelegd te Piraeus.
1970 In juni wordt zij, na 26 jaar trouwe dienst en als laatste van de drie zusterschepen, gesloopt bij Elliniki Halivairghia SA.

Geraadpleegde bronnen:                               
G.J. de Boer, “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981          
A. Lagendijk, “Schakel tussen twee Werelden”, uitg. De Bataafsche Leeuw 1991; ISBN 90 6707 276 2
C. Oliemans, “De Victory schepen”; uitg. Van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194 092 0

ARTIKEL: De Blauwe Wimpel december 2003

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
ss Groote Beer DutchVictoryTrio
Troepen- en emigrantenschip

Joomla templates by a4joomla