Blijdendyk 2











Bouwwerf:               New England Shipbuilding Corp. Portland  (241)

Tonnage:                 7231 brt

L x B x H:                 134,57 x 17,34 x 11,38 m

Voortstuwing:           Enkelschroef; 3 cil. triple expansie mach.  2500 ipk

Snelheid:                  11 knopen

Bemanning:              46 

 

Stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten op 11 september 1943 als de Tobias Lear voor de United States Maritime Commission en op 21 september overgedragen aan de US War Shipping Administration.

Op 23 oktober 1944 overgenomen door de Nederlandse regering en omgedoopt in Fort Orange (7.231 brt.).

Aan de HAL overgedragen voor beheer in juni 1945 en door het bedrijf op 25 juni 1947 overgenomen. Op 2 juli 1947 omgedoopt in "Blijdendyk".
Op 16 augustus 1947 begon haar eerste reis van Rotterdam naar de havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

Voer ook in charter voor de VNS.

De "Blijdendyk" was het eerste en enige Liberty-type in de vloot.


Op 23 oktober 1957 verkocht aan Ditti Luigi Pittaluga Vapori uit Genua en omgedoopt in Transilvania. Opnieuw verkocht in 1964 en omgedoopt in Mount Athos. Terwijl ze op weg was van Tampa naar Porto Allegre, liep het schip op 11 maart 1967 aan de grond nabij de RIo Grande Do Sul, op de positie 30.31 S, 50.20 W. De lading en veel onderdelen werden verwijderd waarna de rest van de romp als total loss werd achtergelaten.

KLIK HIER VOOR UITGEBREIDE HISTORIE

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal



Joomla templates by a4joomla