Regeringsschip in beheer van de HAL (1943 – 1947)
ss Blijdendijk (2) (ex Fort Orange / ex Tobias Lear)

Tonnage:       7176
L x B x H :    134,57 x 17,34 x 11,38 m
Snelheid:      11 knopen
Bemanning:  46
Roepsein:     PDEC


Nederland kreeg in augustus 1943 door de US War Shipping Administration (WSA) het ‘Liberty’ schip “Tobias Lear” toegewezen. Het schip, met bouwnummer 817 en vernoemd naar de privé-secretaris van voormalig president Thomas Jefferson, was op 11 september te water gelaten, werd in oktober herdoopt in “Fort Orange”, en het beheer werd opgedragen aan de HAL. Het was het eerste ‘Liberty’ schip onder Nederlandse vlag, type EC2-S-C1 en het kreeg een complete HAL bemanning.

Het schip onderhield in ’43 en ’44 een geregelde dienst tussen New York en Liverpool / Southend en voer in de HX-konvooien 260,271, 281, 291, 338, 350. En in de ON-konvooien 210,220,230,271, 290.

Onder kapitein H.W. Lohr nam de “Fort Orange” deel aan de invasie in Normandië (konvooi ECM 14). Het schip had in Belfast 6400 ton legervoorraden geladen. Het lossen van de lading op pontons en in DUKW’s duurde 9 dagen en ging dag en nacht door, alleen onderbroken door vijandelijke luchtaanvallen. Ten tijde van het Ardennen-offensief lag het schip in New York legervoorraden te laden bestemd voor Antwerpen.

Onder kapitein G.J. Drost voer het schip in februari 1945 mee in konvooi HX 338 vanuit Halifax. In de middag van 28 februari passeerde het schip in konvooi TAM 93 Cadzand, waarbij de Nederlandse driekleur gehesen werd. Een emotioneel moment voor de bemanning die al zo lang van huis was geweest. Via de Wielingen ging het de Schelde op om ’s avonds af te meren aan Kaai 213 in Antwerpen. Het lossen duurde 7 dagen terwijl dagelijks zo’n 60 V1’s en V2’s overkwamen. Maar het lossen werd niet onderbroken en daarna ging het terug naar Southend (ATM 87), gevolgd door reizen in de konvooien WVL 139 van St Helens naar Havre en TBC 162 van Southend naar Milfordhaven.

In 1947 werd het schip door de HAL overgenomen en herdoopt in “Blijdendijk”. Tien jaar later werd het schip verkocht naar Italië en voer als “Transilvania” voor Ditta Luigi Pittaluga Vapori te Genua. In 1964 herdoopt in “Mount Athos” voor de gelijknamige firma en onder Liberiaanse vlag. Tijdens een reis van Tampa naar Porto Alegre liep het schip aan de grond bij Rio Grande do Sul en ging verloren in de positie 30.31 ZB – 50.20 WL.

Geraadpleegde bronnen:
G.J. de Boer, “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X

WEBSITES:

ss Blijdendijk (2) (ex Fort Orange / ex Tobias Lear Marhisdata

ss Blijdendijkl (2) (ex Fort Orange / ex Tobias Lear) Maritiem Digitaal


Joomla templates by a4joomla