Regeringsschip in beheer van de HAL (1943 – 1946)

Tonnage:         7009
L. x B x H :     136,07 x 17,14 x 10,73 m
Snelheid:        10 knopen
Bemanning:     47
Roepsein:        PKGD

Als “Empire Ruskin” te water gelaten op 14 juli 1942 op de werf van John Readhead & Sons Ltd te South Shields (bouwnr. 529), maakte het schip reizen voor The Ministry of Wartransport in de volgende konvooien:
FN 818 (Southend 20-09-1942 – Methil 22-09), EN 141 (Methil 23-09 – Loch Ewe 25-09), KMS 2G (Loch Ewe 25-10 – Algiers 12-11) Dit betrof Operation Torch, de eerste landingen van de geallieerden in Noord-Afrika. MKS 2(Oran 21-11 – Liverpool 03-12), KMS 7G (Clyde 07-01-1943 – Gibraltar 18-01), TE 14 (Gibraltar 26-01 – Algiers 29-01), ET 11Algiers 11-02 – Gibraltar 13-020, MKS 8 (Gibraltar 22-02 – Newport 01-03) (independent: Newport 11-03 – Swansea 26-03 – Clyde 28-03), KMS 12G (Clyde 31-03 – Oran 13-04), MKS 12 (Oran 25-04 – Gibraltar 26-04), OS 47 (Gibraltar 15-05 – Freetown 25-05) (independent: Freetown 04-06 – Rio de Janeiro 19-06; Rio 27-06 –Freetown 14-07), SL 134 (Freetown 28-07-1943 – Belfast Lough 19-08), (independent: Belfast Lough 19-08 – Cardiff 21-08).

Daarna kwam het schip op 13 september 1943 onder beheer van de HAL na te zijn overgenomen door de Nederlandse regering te Londen. Het voer in de konvooien:
KMS 27G (Milford Haven 16-09 – Gibraltar 29-09) KMS 27 (Gibraltar 29-09 - Algiers 02-10), UGS 22 (Algiers 13-11 – Philippeville 14-11), KMS 32 (Philippeville 22-11 – Augusta 25-11), AH 10 (Augusta 26-11 - Taranto 27-11), MKS 33 ( Augusta 06-12 – Bizerta 09-12) VN 14 (Augusta 29-12 – Napels 31-12), UGS 39 (Hampton Roads (US) 13-04 – Port Said 09-05, Dan Van Algiers naar Bizerta.

In augustus 1944 nam het ss Van der Capelle met 280 man troepen aan boord deel aan Operation Dragoon met als doel het veilig stellen van de havens aan de Franse zuidkust door landingen van Amerikaanse en Franse troepen om zo een tweede front te openen na de landingen in Normandië. TM 1 was het ondersteunend konvooi dat op 10 augustus met 40 schepen vertrok vanuit Taranto. Hierna voer het schip weer in konvooi SL 170 (Freetown 08-09-1944 – Rendezvous met MKS 61 (18-09) – Liverpool 26-09), SC 163 (Halifax 17-12 – Liverpool 31-12)

De van der Capelle was op 23 mei 1945 het eerste HAL schip, dat na de oorlog de zwaar verwoeste haven van Rotterdam binnenliep. Kapitein Leo J. Hertogs en de bemanningsleden werden verwelkomd door de in functie herstelde burgemeester van Rotterdam en door onze directeur Bouman als vertegenwoordiger van de Nederlandse redersvereniging.
1946 In april ging het schip als “Delfland” over naar de Koninklijke Hollandsche Lloyd te Amsterdam.
1948 Het schip wordt omgebouwd tot oliestoker.
1959 Verkocht als “M. Esref” aan Cerrahogullari Umumi Nakliyat Vaporculuk ve Ticaret TAS te Istanbul.
1968 Het schip wordt gesloopt.

Geraadpleegde bronnen:
G.J. de Boer, “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Operation_Dragoon
Konvooireizen

Joomla templates by a4joomla