Regeringsschip in beheer van de HAL (1943 – 1961)

ms Philip Wouwerman

Tonnage:      7091
L x B x H :   131,47 x 17,50 x 10,42 m
Snelheid:     12 knopen
Bemanning:  47
Roepsein:     PGSP

 

In Engeland te water gelaten bij de werf van Barclay, Curle & Co Ltd (bouwnr. 689) op 21 december 1942, kwam het schip in 1943 als “Empire Courage” in dienst van the Ministry of War Transport onder beheer van P. Henderson & Co Ltd. Al op 23 februari 1943 werd het schip overgenomen door de Nederlandse regering, herdoopt in Philip Wouwerman en in management gegeven bij de HAL.

Vanaf dat moment voer de Philip Wouwerman in de konvooien: OS 45: Liverpool – Freetown 24-03 tot 14-04; NC 10: Walvisbay - Cape Town 29-04; CD 17 Cape Town – Durban 07-05 tot 12-05; DN 40: Durban – dispersed at sea 19-05; Onder kapitein W.H. Löhr en werden twee lange reizen gemaakt: Van Glasgow ging het via Durban, de Rode Zee, Ceylon en India naar Australië. Vandaar enkele reizen naar India vv en tot slot een rondreis van Australië naar Brazilië en Zuid-Afrika. De tweede lange reis, onder kapitein J.P. Boshoff, was rond de wereld: Londen, Suez, Aden, Basra, Perzische golf met voorraden voor Rusland, dan Australië, Nieuw Zeeland en via het Panama-kanaal naar New York.                                                      

Vanaf 10-01-1944 MB 61 Colombo – Bombay tot 15-01; Dan in SL 154: Freetown 01-04 met graan, aansluitend bij MKS at sea naar Liverpool 11-04 tot 23-04, in WN 574 aansluitend door naar Methil 25-04; OS 80: Liverpool – dispersed at sea 11-06 tot 21-06; ging over in KMS 54G naar Gibraltar 23-06, dan in KMS 54 naar Port Said 03-07;

Vervolgens in HX 325 New York – Liverpool 09-12 tot 23-12; ON 284: Southend (Essex) – New York 10-02-‘45 tot 01-03; Hier werd zij uitgerust met anti-torpedo netten en ging in HX 345 van New York – Liverpool 19-03 tot 02-04; TAM 128: Southend – Antwerpen 04-04 tot 05-04; terug met ATM 122: Antwerpen – South end on 12-04; Hierna was er een reis naar Rotterdam met levensmiddelen. Haar laatste konvooireis was ON 298: Southend – New York 21-04 tot 07-05

1946: het schip komt in mei in beheer bij de NV Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, die het schip op 04-12-1947 koopt en herdoopt als "Ceram".
1953: het schip gaat in april over naar de NV Rederij “Amsterdam” en heet achtereenvolgens “Amsteltoren” en “Amstelbrug”.
1959: In mei verkocht, voer zij als “Armathia” voor de Alameda Compania Naviera SA Griekenland.
1965: Verkocht aan Velamar Compania Naviera SA als “Calliman”
1968: het schip wordt gesloopt in Kaohsiung, Taiwan.


Geraadpleegde bronnen:
G.J. de Boer, “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X

WEBSITES

Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Konvooireizen
Wikipedia
 

 

 

Joomla templates by a4joomla