Grebbedyk








Bouwwerf:          N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton Fijenoord (776)

Tonnage:           7251 brt

L x B x H:          162,88 x 20,55 x 12,35 m

Voortstuwing:    2 tact enkelwerkend 8 cil. MAN dieselmotor 10.400 rpk

Snelheid:           17 knopen

Bemanning:       52 

De "Grebbedyk" was het tweede schip uit een serie van vier. De "Gaasterdyk" (2) en "Grotedyk" werden gebouwd bij de RDM, maar de "Grebbedyk" en "Gorredyk" (2) werden gebouwd bij Wilton Fijenoord in Schiedam. Deze werf plaatste geen Stork motor maar een 2 tact enkelwerkende 8 cilinder dieselmotor van M.A.N. in de beide schepen.

1961 De Grebbedyk werd op 17 april te water gelaten en op 23 juli 1962 opgeleverd aan de HAL. Twee dagen later ving ze haar eerste reis aan.


1974 Op 22 maart kwam er een einde aan haar afvaarten voor de HAL, de "Grebbedyk" werd verkocht aan Hellenic Lines Ltd en kreeg de naam "Hellenic Sky".

1981 Door brand in de machinekamer, op 23 maart werd het schip zwaar beschadigd, maar kwam na herstel weer in de vaart.

Van 1986 tot maart 1987 heeft het schip onder naam "Nic" gevaren voor Nava Shipping Company.

1987 Voor haar laatste reis in maart werd het schip herdoopt in "Berlenga". De voormalige "Grebbedyk" is later dat jaar gesloopt.

Zusterschepen: "Gaasterdyk", "Gorredyk", "Grotedyk"

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal
Joomla templates by a4joomla