Gorredyk 2











Bouwwerf:          Wilton Fijenoord NV (377)

Tonnage:           7298 brt

L x B x H:           162,88 x 20,55 x 12,35 m

Voortstuwing:     Enkelschroef; 2 takt MAN dieselmotor 8 cil.  10.400 apk

Snelheid:           17 knopen

Bemanning:       54 

Het laatste schip uit de serie van 4 G-dyken is de "Gorredyk" (2). De kiel werd gelegd op 8 december 1961, het schip werd uitgedokt op 27 september 1962.

1962 Na de overdracht aan de HAL, op 21 december, maakt de "Gorredyk" op 17 januari 1963 haar eerste reis. Net als de "Grebbedyk" was het schip uitgerust met een dieselmotor van M.A.N. welke 10.400 pk leverde.

1973 Het schip gaat op 15-01 over naar de dochtermaatschappij Transoceaan. De "Gorredyk" heeft tot 29 maart 1974 gevaren voor de HAL, op deze datum is ze verkocht aan Hellenic Lines Ltd die het schip herdoopte in "Hellenic Grace".

Doordat Hellenic Lines in de financiële problemen raakte, werd het schip van 23 november 1983 tot 26 maart 1984 aan de ketting gelegd in de haven van Jeddah.

1984 Enige weken later, op 16 april, liep de Hellenic Grace aan de grond bij Suez maar kon worden vlot getrokken. Op 24 december kon het schip weer vertrekken.
1985 Op 21 januari werd de "Hellenic Grace" op het strand van Gadani Beach gezet om gesloopt te worden.

Zusterschepen: "Gaasterdyk", "Grebbedyk", "Grotedyk"

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla