AlmdykBouwwerf:               ingalis shipbuilding corp.

tonnage:                 8292 tonnen.

L.o.All:                    149,96 x 21,18 x 12,95 m.

snelheid:                 16,5 knopen.

passagiers:              12

                                                  bemanning:             56 koppen.

 

De Staat der Nederlanden kocht in 1948 een aantal C3-S-A2 standaardschepen in de Verenigde Staten. Twee ervan werden aan de HAL overgedragen en in de vaart gebracht als het s.s. Almdyk en het s.s. Alblasserdyk.

Schepen van dit type hadden in de Tweede Wereldoorlog dienst gedaan als hulpvliegkampschepen, de zogenaamde Baby Flattoppers met een C3-romp en een vliegdek. Het schip had twee stoomturbines van Westinghouse Electric & Manufacturing met een vermogen van 8500 pk.

Onder de naam Mormacpen werd op 25 augustus 1942 de kiel gelegd en reeds op 15 december 1942 volgde de tewaterlating. Vanaf juli 1942 heeft het schip als escort carrier dienst onder de naam HMS Trailer. Vanaf 29 december 1945 kwam het schip weer onder Amerikaanse vlag als USS Hunter, BAVG8.

Daarna heeft dit schip verschillende eigenaars gehad en is in 1948 verbouwd tot vrachtschip bij Gulf Shipbuilding te Mobile.
Op 17 november 1948 heeft de Nederlandse regering het schip overgenomen en overgedragen aan de HAL.

Van 17 november 1948 tot 6 september 1965 heeft de Almdyk in dienst van de HAL gevaren, voornamelijk op de oostkust van de VS.
Tijdens een charterreis voor de V.N.S. van Hamburg naar Shanghai werd het in de Middelandse Zee met machineschade Napels binnengesleept.

Het schip bleek rijp voor de sloop en werd op 2 november naar Valencia gesleept voor de sloop.

Joomla templates by a4joomla