Almdyk










Bouwwerf:               Ingalis shipbuilding corp. Pascagoula Miss, USA (294)

Tonnage:                 8292 brt

L x B x H:                149,96 x 21,18 x 12,95 m

Voortstuwing:          Enkelschroef; 2 Westinghouse Electric stoomturbines; 8500 apk

Snelheid:                 16,5 knopen

Passagiers:              12

Bemanning:             56 

 

De Staat der Nederlanden kocht in 1948 een aantal C3-S-A2 standaardschepen in de Verenigde Staten. Twee ervan werden aan de HAL overgedragen en in de vaart gebracht als het s.s. "Almdyk"en het s.s. "Alblasserdyk". Schepen van dit type hadden in de Tweede Wereldoorlog dienst gedaan als hulpvliegkampschepen, de zogenaamde Baby Flattoppers met een C3-romp en een vliegdek. Het schip had twee stoomturbines van Westinghouse Electric & Manufacturing met een vermogen van 8500 pk.

1942 Op 25 augustus werd de kiel gelegd en reeds op 15 december volgde de tewaterlating. Het kwam in dienst als de "Mormacpenn" bij de McCormack Line New York.

1943 V
anaf juli deed het schip dienst als escort carrier, onder Britse vlag, onder de naam HMS "Trailer", spoedig herdoopt in HMS Hunter (D80)

1945 In augustus nam het schip deel aan de operatie Jurist en de operatie Tiderace bij de herovering van Maleisië en Singapore. Daarna kwam het schip vanaf 29 december weer onder Amerikaanse vlag als USS "Hunter" (BAVG8).

1946 Verkocht aan William B. St. John, New York op 11 september.

1947 Verkocht aan de American Tankers Corporation op 23 juli.

1948 18 maart verkocht aan High Seas Tankships SA, Panama.
        In april doorverkocht aan Waternan Steamship Comp. om in Mobile te worden verbouwd tot vrachtschip.
        Op 17 november heeft de Nederlandse regering het schip overgenomen en overgedragen aan de HAL.

1950 "Almdyk" redt vijf overlevenden van overvaren Britse duikboot "Truculent". Het Vrije Volk 14-01-1950

1965 Tijdens een charterreis voor de V.N.S. van Hamburg naar Shanghai werd het in de Middelandse Zee met machineschade Napels binnengesleept. Het schip bleek rijp voor de sloop en werd op 2 november naar Valencia gesleept voor de sloop.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. “De Victory-schepen”; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194092 0

Joomla templates by a4joomla