Eemdyk 3










Bouwwerf:             Caledon Shipbuilding & Engeneering Co. ltd. (405)

Tonnage:               9894 brt

L x B x H:               151,56 x 19,51 x 13,01 m

Voortstuwing:         Enkelschroef; 2 stoomturbines Metropolitan-Vickers; 6800 apk

Snelheid:               15 knopen

Passagiers:            12

Bemanning:           54


1944 De "Eemdyk" (3) is aanvankelijk op stapel gezet als de "Empire Albion" maar tijdens de bouw overgenomen door de Nederlandse regering onder de naam "Terborch".
In 1946 is het schip door de HAL overgenomen en omgedoopt in Eemdyk (3).

1950 Het tunneldek is doorgezakt tot op de schroefas waardoor het schip stuurloos werd. De "Eemdyk" (3) is vervolgens naar Rotterdam gesleept voor herstelwerkzaamheden

1960 Het schip werd verkocht aan Oriënt Mid-East Lines (C. Y. Tung, New York. Voer als "Oriënt Merchant" onder Panamese vlag.

1965 Op 27 april, onderweg van Chicago naar het Verre Oosten bij Port Colborne in Lake Erie aan de grond gelopen. Het schip kwam op 8 mei weer vlot met zware bodemschade, werd total loss verklaard en verkocht als "Zambesi" aan Labrador Compania Naviera  SA (C.M. Los Ltd  London) Monrovia.

1967 De voormalige "Eemdyk" werd gesloopt te Kaohsiung.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans (HALLO 4 2009)

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla