Dinteldyk 3










Bouwwerf:             Wilton Feijenoord NV  (752)

Tonnage:              11.366 brt

L x B x H:             153,62 x 21,03 x 12,80 m

Voortstuwing:        Enkelschroef; 2 Pametrada cross-compound turbines; 8500 ipk

Snelheid:              16,5 knopen

Passagiers:           60

Bemanning:          91 

 

De "Dinteldyk" werd bij de Schiedamse werf van Wilton-Fijenoord in het gegraven dok samen met de "Statendam" gebouwd. Op 3 augustus 1952 werd onder bouwnummer 752 de kiel gelegd. Op 9 juni 1956 liet men het dok vollopen met water en werd het schip, nadat eerst de "Statendam" was uitgevaren, weggesleept uit het dok en aan de afbouwkade afgemeerd.

1957 Na de overdracht op 27 februari vertrok het schip, onder kapitein W.J. Dijk, op 2 maart voor haar eerste reis van Rotterdam naar Vancouver. Gereformeerd Gezinsblad 22-02-1952

Omdat het schip werd benoemd tot vlaggenschip van de westkust was de romp net als de passagiersschepen grijs geverfd. Het was het eerste vrachtschip met een afwijkende kleur. Later zou ook het ms Prinses Margriet met zo'n grijs geverfde romp varen. In de machinekamer stonden twee W-F stoomturbines die 8500 apk aan de schroefas leverden. In de koelruimen waren diverse koel- en vriescellen geïnstalleerd voor het vervoer van citrusvruchten vanuit Californië naar Europa.

1970 Tot mei heeft ze gevaren voor de HAL en is daarna verbouwd tot containerschip om als "Oriental Fantasia" te varen voor Central America Line Inc (C.Y. Tung) te Monrovia. Later werden de masten en laadbomen van het dek verwijderd om de containers beter te kunnen stuwen.

1972 Het schip werd verkocht aan Pacific Union Lines Inc van dezelfde eigenaar en ze kreeg de naam "Hongkong Succes".

1977 Onder dezelfde naam werd het schip verkocht aan Oriëntal Central America Lines Inc. Op 10 februari van dat jaar is de sloop van de voormalige derde "Dinteldyk" begonnen bij Chen Tai Iron Works Co. te Koasiung, Azië.

N.B. De kiel van de "Rijndam" (2) is oorspronkelijk gelegd onder de naam "Dinteldyk" (2), maar er werd besloten het als passagierschip af te bouwen onder de naam ""Rijndam".

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 1-2002)

Joomla templates by a4joomla