AkkrumdykBouwwerf:              Betlehem fairfield shipyard inc.

Tonnage:                7648 tonnen.

L.o.All:                   138,76 x 18,90 x 11,58 m/

snelheid:                15,6 knopen.

Bemanning:            49 koppen.

 

Stalen vrachtschip met drie dekken gebouwd in 1944 en in februari 1945 overgedragen aan de US Maritime Commission als de Lake Charles Victory. Aan het eind van de oorlog opgelegd en in 1947 verkocht aan de Compania Argentina de Navigacion de Ultramar SA uit Buenos Aires, Argentinië, en omgedoopt in Argentina Victory. Geregistreerd onder Panamese vlag.

Op 28 augustus 1948 door de HAL gekocht en omgedoopt in Akkrumdyk.

Vertrok op 5 november 1948 voor haar eerste reis van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans.

Ze opende in november 1949 de nieuwe dienst van Bremen naar Amerika.

Maakte diverse reizen in charter voor de VNS en voer tussen 1957 en 1958 voor de Holland Inter America Line.


Het schip werd verkocht op 30 november 1962 aan de Overseas Maritime Co. Inc. uit Monrovia en omgedoopt in Pacific Comet.
Tijdens een hevige storm in de Stille Oceaan op 22 november 1968 werd het schip zwaar beschadigd (op de positie 33.31 N, 150.26 W) en werd op sleep genomen naar Honolulu voor reparatie. Ze voltooide haar reis naar Saigon op alleen de hoge druk turbine. Na schatting van de kosten voor een volledige reparatie werd besloten het schip als schroot te verkopen. Ze arriveerde op 5 mei 1969 in Kaohsiung. De sloop begon in augustus.
Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP2: Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Arendsdyk, Aagtedyk, Arnedyk
(
Uit: 125 Years of Holland America Line)

Joomla templates by a4joomla