Artikelindex

Leerdam 2



Bouwwerf:       NV. Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg (in 1925 0vergenomen door de RDM)

Tonnage:         8854 brt

L x B x H:        141,98 x 17,68 x 12,19 m.

Voortstuwing:   Brown Curtis turbine 4200 apk; 1 schroef

Snelheid:         13 knopen

Passagiers:      1e klasse: 14,        2e klasse: 174,        3e klasse: 802

Bemanning:      89 

Gebouwd uit staal met twee dekken, drie ruimen en besteld als vrachtschip van de Gaasterdyk klasse.
Uitgebreide technische gegevens

De kiel werd gelegd op 30 juni 1919 en het schip werd te water gelaten op 6 december 1920. De overdacht vond plaats op 25 oktober 1921. Haar eerste reis, die begon op 2 november 1921, voerde van Rotterdam via Vigo en Havana naar havens aan de oostkust van Mexico.

1928 De passagiersindeling veranderde naar 14 in de eersteklas en 950 in de derdeklas. Vanwege de depressie en de veranderingen in de handel op de Mexico route, werd het schip in 1934 op de werf van P. Smit Jr. in Rotterdam verbouwd. De passagierscapaciteit werd toen 30 in de eersteklas en 60 in de derdeklas met 48 bemanningsleden.

1934 Terug in de vaart als vrachtschip op de route van Rotterdam naar New York.

1940 In mei werd het schip door de Nederlandse regering in beslag genomen en in charter gegeven aan het British Ministry of War Transport. Grijs geverfd kwam ze in dienst van de geallieerde oorlogsinspanningen.

1946 Op 2 mei stopte de oorlogsdienst voor haar en werd ze uitgerust om 98 passagiers in eersteklas accommodatie te vervoeren. Ze keerde terug op de Rotterdam – New York route.

1952 In de vaart op Baltimore in plaats van New York.

1953 In december werd ze opgelegd in Rotterdam in afwachting van afvoer van de vloot.

1954 De formele eigenaar werd NV Bureau Wijsmuller, scheepvaart, transport & zeesleepvaart maatschappij, IJmuiden, die de "Leerdam" onder Nederlandse vlag met lading van Hamburg via de Perzische Golf naar Japan bracht. Het schip vertrok op 13 maart van Rotterdam naar Hamburg om te worden geladen en arriveerde uiteindelijk op 27 augustus te Yokohama. Het sloopbedrijf was de IINO Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (New York), die in september 1954 te Kawasaki met het slopen begon. 

Zusterschepen: Maasdam (3), Edam (4), Spaarndam (2)

(Tijdens de bouw werden de plannen gewijzigd: De vier zusterschepen kregen passagiersaccommodatie. Vandaar het achtervoegsel "-dam". Deze passagiersaccommodatie ( 1000, waarvan 800 in 3e klasse) hield verband met het toegenomen aantal seizoenarbeiders uit Spanje dat naar Mexico en Cuba reisde. Om de schepen meer aanzien te geven kregen zij een tweede schoorsteen als dummy.
In 1934 werden zij weer verbouwd tot vrachtschepen, waarbij de loze schoorsteen kwam te vervallen.)

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

RDM-archief

Maritiem Digitaal

Konvooireizen (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)