Atlantic

Bouwwerf:             Construction Naval & Industriel de la Mediterranee (CINBM); (1.432)

Tonnage:              19.337 brt

L x B x H:              204,96 x 27,45 x 17,15 m

Voortstuwing:        2 schroeven; 2 dieselmotoren 10 cil. Grande Motori Trieste 30.000 rpk

Snelheid:               23,5 knopen

Passagiers:           1067

Bemanning:           490



De order voor dit schip werd in de zomer van 1979 geplaatst en de tewaterlating was op 9 januari 1981 in La Seyne-sur-Mer. Haar technische proefvaart vond plaats op 11 december 1981, gevolgd door de officiële proefvaart tussen 12 en 16 maart 1982 waarbij ze een maximum snelheid van 23,4 knopen haalde. Op 2 april 1982 werd ze aan haar eigenaar, Home Lines Inc. overgedragen. De bouwkosten bedroegen US $120 miljoen (op dat moment werd een bruto tonnage van 19.337 genoteerd als gevolg van een alternatief meetsysteem).

Het schip voer leeg over de Atlantische Oceaan en arriveerde op 13 april in New York. Het maakte een ‘cruise to nowhere’ op 15 en 16 april en begon op 17 april haar eerste reis van New York naar Bermuda. In de zomer  werd het schip ingezet op cruises tussen New York en Bermuda en in de winter vanuit Port Evergladesin het Caribische gebied. In 1985 stond als eigenaar geregistreerd de Soc. De Getion Euge SA Piraeus, onder Panamese registratie.

1988 Op 24 maart werd Home Lines overgenomen door de HAL, maar omdat het schip niet in het profiel van de maatschappij paste, voer het zeven jaar in charter voor Premier Cruise Lines, onder management van Bermuda Star Line/Eff John.
De HAL registreerde het schip voor Merchant Ship Trustee Ltd., in Nassau op de Bahamas, dat op haar beurt eigendom was van HAL Overseas Limited.

De laatste cruise voor de Home Lines vertrok op 25 september van New York naar Bermuda en het schip werd aan Premier overgedragen in het droogdok van Newport News waarna op 9 oktober de charter begon.
Op 7 november kwam het schip in Bremerhaven aan bij de Hapag Lloyd Werft voor een verbouwing. De passagierscapaciteit werd vergroot tot 1652, vooral door in de cabins stapelbedden te plaatsen. De romp werd rood geverfd en op 22 december werd ze omgedoopt in "Starship Atlantic" en gebruikt voor korte cruises gericht op families, in samenwerking met Disney World uit Orlando, Florida. Haar eerste reis begon op 19 december van Port Canaveral naar de Bahamas. Het schip voer het hele jaar op deze route in afwisselend drie- en vierdaagse cruises naar de Bahamas (vooral Freeport en Nassau).


1990 Op 15 juni 1990 werd het schip  door HAL Overseas Limited verkocht aan Premier Cruises voor US $ 64 miljoen.

1995 Gedurende een verbouwing werden zogenaamde ‘sponsons’ aan de zijkanten van het schip aangebracht om de stabiliteit te verhogen. Ze was geregistreerd voor Merchant Ship Trustees Ltd. uit Monrovia.

1997 In januari werd ze voor US $ 70 miljoen verkocht aan de Mediterranean Shipping Cruises (MSC) (Westria Holdings Inc. ; Panama). Omgedoopt in "Melody" begon ze in juni aan een serie cruises in de Middellandse Zee.

2009 Tijdens een cruisevaart van Durban, Zuid-Afrika naar Genua met circa 1000 passagiers en 500 bemanningsleden aan boord werd de "MSC Melody" op 25 april om 23.15 uur aangevallen door Somalische piraten zo'n 300 km uit de kust van de Seychellen. Een speedboot met zes man kwam langszij, vuurde met automatische wapens naar de brug en probeerde het schip te enteren. Berichten in de media repten van passagiers die tafels en stoelen overboord gooiden om de piraten te belemmeren totdat Israeli beveiligingspersoneel met brandslangen het overnamen. Toen dit onvoldoende bleek, werd er met pistolen geschoten waardoor de piraten de aftocht bliezen, terwijl er nog tien minuten op het schip werd geschoten. Daarna werd koers gewijzigd om het piratengebied op veilige afstand te kunnen passeren. De piraten werden twee dagen later door het Spaanse fregat "Numancia" gearresteerd en overgedragen aan de autoriteiten op de Seychellen.


2013 "MSC Melody" wordt uit de vaart genomen en verkocht aan Sahara India Pariwar, een multinational.  Onder de nieuwe naam "Qing" werd het schip overgebracht naar Goa om dienst te doen als een drijvende accomodatie.

2016 In juni was het schip deels gezonken vanwege hevige moessonregens. Gelukkig waren er op dat moment geen mensen aan boord. Na te zijn gelicht door een bergingsmaatschappij is het schip voor de sloop verkocht.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998

Websites:
Wikipedia

Youtube

Joomla templates by a4joomla